Ministerstwo Infrastruktury zaprzecza, by wchodzące w życie 21 września nowe przepisy o ruchu drogowym zabraniały możliwości zatrzymania lub postoju pojazdu samochodowego na drodze dla pieszych.

REKLAMA

"W nawiązaniu do nieprawdziwych i wprowadzających w błąd doniesień medialnych informujemy, że znowelizowane przepisy ustawy - Prawo o ruchu drogowym, które będą obowiązywały od 21 września br., w żaden sposób nie zmieniają obowiązującej możliwości zatrzymania lub postoju pojazdu samochodowego na drodze dla pieszych" - poinformowało w przesłanym komunikacie Ministerstwo Infrastruktury. Wiceminister infrastruktury Rafał Weber podkreślił, że głównym celem nowelizacji jest poprawa bezpieczeństwa w ruchu drogowym.

Z nowych przepisów wynika, że zarządy dróg powinni dążyć do takiego projektowania dróg i zatwierdzania projektów organizacji ruchu, które zwiększają bezpieczeństwo uczestników ruchu drogowego. Nowe przepisy nie wprowadzają żadnych ograniczeń ani niedogodności dla kierowców, pieszych czy rowerzystów - zaznaczył Rafał Weber.

Ministerstwo przekazało, że w dalszym ciągu, jak ma to miejsce obecnie, będzie możliwe zatrzymanie lub postój kołami jednego boku lub przedniej osi pojazdu samochodowego o dopuszczalnej masie całkowitej nieprzekraczającej 2,5 t na drodze dla pieszych, m. in. pod warunkiem, że szerokość chodnika (a więc części składowej drogi dla pieszych, która pozostaje do dyspozycji pieszych) jest nie mniejsza niż 1,5 m.

Zmiana - jak czytamy w komunikacie - ma na celu zlikwidowanie obecnie występującego dualizmu pojęciowego i porządkuje definicje ujęte w przepisach i wprowadzają podział drogi dla pieszych na trzy części. Jedną z nich jest chodnik - przeznaczony wyłącznie do ruchu pieszych, kolejną pas buforowy, który przylega do chodnika od strony jezdni, i może być przeznaczony np. do postoju lub zatrzymania pojazdów, a trzecią pas obsługujący, przeznaczony do pełnienia innych funkcji niż te dopuszczone na chodniku, np. prowadzenia działalności handlowej, czy sytuowania obiektów małej architektury.

"Zgodnie z nowymi przepisami droga dla pieszych musi składać się co najmniej z chodnika, który zapewnia bezpieczne poruszanie się pieszych po przeznaczonej dla nich części drogi" - podkreśliło ministerstwo. Dodało, że nieprawdziwe są informacje o zmniejszeniu wymaganej szerokości chodnika na drodze dla pieszych. Zgodnie z nowymi przepisami techniczno-budowlanymi minimalna szerokość chodnika powinna wynosić 1,80 m. Dotychczasowe przepisy wymagały, aby szerokość chodnika odsuniętego od jezdni wynosiła jedynie 1,50 m.

"Zarówno w obecnych, jak i nowych przepisach dopuszczono możliwość odstępstwa od tych szerokości, ale jedynie w nadzwyczajnych okolicznościach. Możliwe będzie zwężenie chodnika do nie mniej niż 1 m, ale pod warunkiem zaprojektowania miejsc do wymijania się osób ze szczególnymi potrzebami" - podkreślono w komunikacie.