Najwcześniej w marcu kierowcy w Warszawie znów będą mogli korzystać z tunelu Wisłostrady. Otwarcie przesuwa się o kolejny miesiąc. Tunel jest zamknięty od sierpnia, gdy woda wlała się do budowanej poniżej stacji metra.

REKLAMA

Do jutra, czyli do 31 stycznia Zarząd Dróg Miejskich powinien przedstawić Wojewódzkiemu Inspektorowi Nadzoru Budowlanego opinię o stanie technicznym tunelu drogowego po katastrofie na budowie metra. Do dziś wykonawca metra nie przedstawił jednak raportu z prac w tunelu.

Będziemy musieli przedstawić ostatnią dokumentacje techniczna jaką mamy a z niej wynika, ze tunel nie nadaje się do użytku - mówi rzecznik ZDM Adam Sobieraj.

Nawet jeśli wykonawca metra przedstawi raport z prac w tunelu drogowym to nie wystarczy to do otwarcia trasy. Firma AGP Metro wysłała bowiem bezpośrednio do Inspektora Nadzoru Budowlanego wniosek o zgodę na prowadzenie do końca lutego prac przy zabezpieczeniu stacji metra, która została zalana w sierpniu. Te prace wykluczają możliwość otwarcia tunelu drogowego dla kierowców. -

Nie wydaje mi się możliwe otwarcie tunelu przed końcem lutego. Chyba, że jakaś ekspertyza, którą dostanę przekona mnie, że to co się dzieje na dole (w tunelu metra) nie ma wpływu co się dzieje na górze (tunel drogowy) - mówi Jaromir Grabowski, wojewódzki inspektor nadzoru budowlanego.

To są dwa postępowania - jedno dotyczące zamknięcia tunelu drogowego, drugie naprawy szkód po awarii na budowie metra. - A wykonawca II linii napisał, że warunki atmosferyczne, stopień skomplikowania robót, trudne warunki gruntowe, konieczność uzyskania opinii instytutów badawczych wymaga dłuższych prac przy zabezpieczeniu metra. Lepiej to zrobić starannie niż na gwałt. Wniosek był zasadny - dodaje Grabowski.

Budowa Wisłostrady została zalana w sierpniu

W nocy z 13 na 14 sierpnia budowniczy na budowie stacji Powiśle natrafili na ciek wodny. Stacja została zalana, a spod tunelu Wisłostrady ubyło ok. 6,5 tys. metrów sześciennych wody i ziemi. W związku z tym płyta jezdni została pozbawiona naturalnej podpory.

Badania obszaru pod tunelem pokazały, że pusta przestrzeń pod płytą tunelu Wisłostrady ma ok. 60 m długości i jest wypełniona wodą do ok. 2metrów od spodu płyty. Ruch w tunelu został zamknięty.