29 proc. Polaków przeznaczyłoby od 301 do 500 zł na prezent jako gość na chrzcinach czy komunii, a 17 proc. od 701 do 1000 zł, 13 proc. zaś od 101 do 200 zł. Tak wynika z badania "Polaków Portfel Własny: Wiosenne wyzwania 2023”.

REKLAMA

Jak wynika z badania Santander Consumer Banku "Polaków Portfel Własny: Wiosenne wyzwania 2023", najwięcej, bo 29 proc. Polaków przeznaczyłoby na kopertę lub prezent jako gość na chrzcinach czy komunii u rodziny, przyjaciół od 301 do 500 zł. Taką odpowiedź najczęściej wskazywali mieszkańcy metropolii (40 proc.) oraz osoby w wieku 18-29 i 30-39 lat (kolejno 34 i 31 proc.).

Dodano, że 17 proc. badanych wskazało, że na taki prezent przeznaczyłoby od 701 do 1000 zł. Tak odpowiedziało 23 proc. zarabiających od 7 000 zł w górę i 25 proc. z dochodem od 2000 do 2999 zł na rękę, oraz 22 proc. 30-39 latków.

Na trzecim miejscu, według wskazań ogółu ankietowanych, znalazła się kwota w przedziale od 101 do 200 zł (13 proc.). Taką odpowiedź najczęściej wybierali 40-49 i 60-69 latkowie (w obu przypadkach po 16 proc.), mieszkańcy małych miast do 50 tys. osób (17 proc.) oraz zarabiający od 2000 do 2999 zł (19 proc.).

W dalszej kolejności badani wybierali kwotę od 501 do 700 zł (10 proc.). Najczęściej były to osoby w wieku 40-49 lat (18 proc.), ze średnich miast (18 proc.) do 250 tys. mieszkańców oraz zarabiający od 7000 zł netto w górę (19 proc.) - przekazała Ewa Cegielska z Santander Consumer Banku.

Jak dodała, taki sam odsetek ogółu ankietowanych wskazywał odpowiedź od 201 do 300 zł (10 proc.). Była to najpopularniejsza odpowiedź wśród 30-39 latków (17 proc.) i badanych z metropolii (18 proc.).

Z badania wynika, że dla 76 proc. pytanych najbardziej obciążającym kosztem związanym z udziałem w weselu, komunii lub chrzcinach jest koszt prezentu lub pieniędzy do koperty. Co trzeci z badanych w związku z chęcią ograniczenia wydatków zadeklarował, że byłby skłonny odmówić udziału w weselu lub komunii (kolejno 40 i 31 proc.), a co czwarty w chrzcinach (27 proc.).

Badanie zrealizowano na zlecenie Santander Consumer Banku, metodą telefonicznych, standaryzowanych wywiadów kwestionariuszowych wspomaganych komputerowo (CATI), przeprowadzonych przez Instytut Badań Rynkowych i Społecznych (IBRiS) w marcu. W badaniu wzięła udział reprezentatywna grupa 1001 dorosłych Polaków.