​Najważniejszy dokument umożliwiający budowę drogi ekspresowej S7 Miechów - Szczepanowice czyli decyzja o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej (ZRID) został wydany przez Wojewodę Małopolskiego. Uzyskanie decyzji ZRID pozwala też na rozpoczęcie procedur związanych z wypłatą odszkodowań za przejęte pod budowę drogi nieruchomości.

REKLAMA

W najbliższym czasie plac budowy zostanie przekazany wykonawcy, który po dopełnieniu formalnych procedur będzie mógł rozpocząć prace.

Zakres inwestycji

W ramach inwestycji wybudowany zostanie nowa trasa ekspresowej "siódemki", o długości ok. 5,3 km. Przebudowane zostaną również istniejące drogi kolidujące z drogą ekspresową, z uwzględnieniem zmian w ich przebiegu oraz powstanie infrastruktura dla pieszych oraz przejazdy i wjazdy awaryjne na S7.

Wzniesione zostanie pięć wiaduktów, a jeden z nich będzie też pełnił funkcję przejścia dla zwierząt. Powstanie system odwodnienia terenu, kanalizacja deszczowa, urządzenia podczyszczające i zbiorniki retencyjne. Do wykonania są także urządzenia ochrony środowiska, w tym zabezpieczenia akustyczne, przejścia dla zwierząt, przepusty ekologiczne wraz z ogrodzeniem ochronno-naprowadzającym, zieleń i ogrodzenie drogi ekspresowej. Przebudowane zostaną urządzenia i sieci istniejącej infrastruktury pod- i nadziemnej. Powstanie oświetlenie oraz zasilająca sieć energetyczna i urządzenia bezpieczeństwa ruchu - informuje Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad w Krakowie.

Od północy odcinek S7 Miechów - Szczepanowice połączony zostanie z węzłem Miechów, budowanym w ramach odcinka Moczydło - Miechów, natomiast od południa z węzłem Szczepanowice, wybudowanym już w ramach odcinka S7 Szczepanowice - Widoma.

Zgodnie z umową zakończenie prac na tym odcinku powinno nastąpić w sierpniu 2024 r.

Koszt prac wyniesie ponad 162,4 mln zł. Środki finansowe pochodzą z Krajowego Funduszu Drogowego.

Kalendarium inwestycji

Krakowska GDDKiA opublikowała na swojej stronie internetowej kalendarium realizacji tej inwestycji:

  • 29 czerwca 2017 r. - rozpoczęcie prac dokumentacyjnych: Studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowe wraz z elementami koncepcji programowej (STEŚ-R)
  • 17 sierpnia 2018 r. - złożenie wniosku o decyzję środowiskową (DŚU)
  • 12 listopada 2019 r. - uzyskanie DŚU
  • 16 grudnia 2019 r. - postanowienie RDOŚ o nadaniu decyzji DŚU rygoru natychmiastowej wykonalności
  • 29 kwietnia 2020 r. - ogłoszenie przetargu na projekt i budowę
  • 10 grudnia 2020 r. - wybór najkorzystniejszej oferty
  • 8 lutego 2021 r. - podpisanie umowy na projekt i budowę z konsorcjum: FABE POLSKA (lider) i "SP" SINE MIDAS STROY (partner).
  • 8 grudnia 2021 r. - złożenie wniosku o wydanie Zezwolenia na realizację inwestycji drogowej (ZRID) do Wojewody Małopolskiego

S7 od Krakowa na północ

Odcinek Miechów - Szczepanowice jest częścią ponad 55-kilometrowej trasy S7, która została podzielona na krótsze odcinki realizacyjne:

  • Moczydło - Miechów, dł. 18,7 km
  • Miechów - Szczepanowice, dł. 5,3 km
  • Szczepanowice - Widoma, dł. 13,1 km
  • Widoma - Kraków (z włączeniem do węzła Kraków Nowa Huta), dł. 18,3 km

Trwa budowa odcinka S7 Moczydło - Miechów. 16 kwietnia 2020 r. podpisana została umowa na kontynuację projektowania i budowę drogi ekspresowej od granicy woj. Świętokrzyskiego i małopolskiego (Moczydło) do węzła Miechów, a 27 lipca 2020 r. rozpoczęły się pierwsze prace w terenie. Aktualnie zaawansowanie prac na tym odcinku wynosi 66 proc. Zakończenie budowy przewidywane jest w przyszłym roku - przypomina GDDKiA.

Z kolei budowa ponad 13-kilometrowego odcinka S7 Szczepanowice - Widoma zakończyła się i droga została oddana do ruchu 4 października 2021 r. Odcinek S7 Widoma - Kraków jest w trakcie realizacji. Aktualne zaawansowanie prac wynosi tu ponad 14 proc. Zakończenie inwestycji zaplanowane jest na IV kwartał 2024 r.