Branża przewozów morskich traci wiarę w możliwość szybkiego usunięcia kontenerowca Ever Given, który zaklinował się w Kanale Sueskim. Oficjalne komunikaty i dane zebrane przez nas wskazują, że z powodu przedłużającej się blokady już dziesiątki statków ruszają w rejs okrężną drogą, dookoła Afryki.

REKLAMA

Jak podaje duński operator kontenerowy Maersk, na liście jego jednostek, przekierowanych na trasę wokół Afryki jest kilkanaście pozycji. Włoska firma MSC również informuje o kilkunastu statkach, które zamiast płynąć w stronę Kanału Sueskiego, ruszyły w trasę dłuższą o mniej więcej pięć tysięcy mil morskich.

Uważna analiza internetowych map obrazujących ruch na morzach i oceanach wskazuje, że takich decyzji podjęto więcej. Jak wskazują programy do śledzenia statków, wiele jednostek, o których nie ma oficjalnych komunikatów, zmienia raptownie kurs i skręca na drogę wokół Afryki.

Te statki będą musiały płynąć co najmniej tydzień dłużej, niż zwykle przez kanał, okrążając południowoafrykański przylądek Dobrej Nadziei. Zużyją przy tym znacznie więcej paliwa, a takie paliwo napędzające wielkie statki kosztuje krocie i stanowi większość kosztów operacyjnych w transporcie morskim.

To oznacza wzrost kosztów transportu morskiego, który odpowiada za 80 procent wszystkich przewozów na świecie. W dodatku opóźnienia skumulują się z efektami pandemii, powodując napięcia w łańcuchach dostaw. Przemysł opiera się dziś powszechnie na metodzie just-in-time, czyli punktualnych dostaw części, co zmniejsza koszty pracy i magazynowania. Podobnie transport morski, oparty na kontenerach, posługuje się precyzyjnymi planami rozładunków i załadunków, które i tak sypią się ciągle z powodu zakłóceń wywołanych pandemią.

Co dalej? Jak z wysokości 10 piętra zdjąć kontenery? Dlaczego nie można ustawić dźwigów tylko na brzegach kanału? Co ze światowym handlem? Czy zapłacimy więcej za paliwo? Czy to wszystko przyczyni się do zwiększenia transportu chińskich towarów do Europy przez Arktykę i... Polskę? Poznaj odpowiedzi na te pytania i posłuchaj jak zablokowanie Kanału Sueskiego zbiega się w czasie ze spięciem w grze Amerykanów i Chińczyków o Europę>>>