"Black Friday" oraz "Cyber Monday" wpisały się na dobre w konsumencki kalendarz Polaków i oficjalnie otwierają przedświąteczny okres zakupowy. W szaleństwie zakupów łatwo stracić głowę i zapomnieć o swoich prawach. UOKiK odpowiada na najważniejsze pytania dotyczące zakupów w czasie wyprzedaży.

REKLAMA

Warto wiedzieć do czego zobowiązani są sprzedawcy oraz jakie mamy prawa jako kupujący. Na najważniejsze pytania odpowiadają Europejskie Centrum Konsumenckie i Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów.

Prawa klienta w przypadku zakupów stacjonarnych

Czy można reklamować przeceniony towar?

Tak, jeżeli produkt ma wadę, można go reklamować w ciągu 2 lat od dnia wydania towaru. Wyjątkiem jest sytuacja, kiedy produkt został przeceniony ze względu na wadę i jest to wyraźnie powiedziane - takiej wady reklamować nie możesz.

Czego można żądać przy reklamacji?

Reklamujący może żądać naprawy, wymiany towaru lub obniżenia ceny. Przedsiębiorca musi rozpatrzyć taką reklamację w ciągu 14 dni - jeśli nie dotrzyma terminu, przyjmuje się, że ją uznał. Jeżeli wada jest istotna, możesz żądać nawet odstąpienia od umowy. Aby zgłosić reklamację najlepiej posiadać dowód zakupu.

Czy można zwrócić przeceniony produkt?

Możliwość zwrotu zależy od dobrej woli sprzedawcy i to on określa warunki. Warto spytać o to przed zakupem.

Co w sytuacji, kiedy cena podana przy kasie różni się od ceny na metce?

Kupujący ma prawo nabyć towar w korzystniejszej dla siebie cenie.

Prawa klienta podczas zakupów przez internet

Czy kupujący musi sprawdzić przesyłkę przy kurierze?

Jeżeli opakowanie jest uszkodzone, to wskazane jest otwarcie go przy kurierze i w razie potrzeby spisanie protokołu. Jeżeli kupujący nie chce lub nie może sprawdzić paczki w obecności kuriera, to otwierając ją powinien zrobić zdjęcia i nagrać film.

Towar został uszkodzony w czasie przesyłki, kto ponosi za to odpowiedzialność?

Jeżeli kurier został wybrany przez sprzedawcę, odpowiedzialność ponosi sklep internetowy.

W jakim terminie kupujący powinien otrzymać zakupiony produkt?

W ciągu 30 dni od daty zamówienia, termin obowiązuje we wszystkich krajach UE. Jeżeli się wydłuża można odstąpić od umowy.

Czy można zwrócić przeceniony produkt?

Masz na to 14 dni, towar nie powinien jednak nosić śladów użytkowania. Istnieją wyjątki od tej reguły np. towary wyprodukowane na specjalne zamówienie (biżuteria z grawerem), odpieczętowane płyty lub gry.

Jaka jest najbezpieczniejsza forma płatności?

Najbezpieczniejszą formą zapłaty w krajach Unii Europejskiej jest płatność kartą kredytową. W sytuacji, gdy sprzedawca zawodzi (np. nie dostarcza towaru w ciągu 30 dni), można zgłosić się do banku o wszczęcie procedury charge back.