Od wtorku, 16 marca, zmienią się zasady korzystania z podstawowej opieki zdrowotnej. Lekarz pierwszego kontaktu nie będzie mógł, poza kilkoma sytuacjami, narzucić wizyty w formie teleporady. Przeczytaj, co dokładnie się zmienia i jak to wygląda.



Na początku marca minister zdrowia Adam Niedzielski informował, że czas przywracać normalne leczenie, gdzie teleporada jest jedną z metod kontaktu z lekarzem, ale nie dominującą. Wskazywał też, że zdalne świadczenia bywają niekiedy nadużywane. Nowelizacja rozporządzenia ministra zdrowia z 5 marca 2021 r. w sprawie standardu organizacyjnego teleporady w ramach podstawowej opieki zdrowotnej opublikowano w Dzienniku Ustaw 8 marca. Obowiązuję od wtorku - 16 marca.

Kiedy bezpośrednia wizyta?

  • Nie wyrażasz zgody na teleporadę - Ty lub Twój opiekun ustawowy.
  • Cierpisz na przewlekłą chorobę i nastąpiło pogorszenie lub zmieniły się objawy.
  • Istnieje podejrzenie choroby nowotworowej.
  • Twoje dziecko nie ma jeszcze 6 lat.
  • Masz pierwszą wizytę u lekarza, pielęgniarki lub położnej podstawowej opieki lekarskiej, których wskazałeś w deklaracji wyboru.


Kiedy teleporada?

  • Istnieje podejrzenie zakażenia wirusem SARS-CoV-2.
  • Potrzebujesz recepty na leki niezbędne do kontynuacji leczenia, a lekarz ma Twoją dokumentację medyczną.
  • Potrzebujesz zlecenia na zaopatrzenie w wyroby medyczne jako kontynuację poprzedniego zlecenia, a lekarz ma Twoją dokumentację medyczną.
  • Potrzebujesz zaświadczenia o stanie zdrowia.
  • Twoje dziecko, które nie ma 6 lat, korzysta z porady kontrolnej, którą lekarz ustalił podczas bezpośredniej wizyty i która nie polega na fizycznym badaniu.

Co uzyskasz przez teleporadę u swojego lekarza?

  • zalecenia
  • e-zwolnienie
  • e-receptę
  • e-skierowanie
  • zlecenie na test na koronawirusa
  • sugestię bezpośredniej wizyty w przychodni lub kontaktu z pogotowiem ratunkowym (jeśli Twój stan zdrowia będzie tego wymagał).



NFZ - w informacji zamieszczonej na portalu pacjent.gov.pl - radzi, by w sytuacji gdy lekarz odmawia przyjęcia bezpośrednio w placówce, dzwonić na numer Telefonicznej Informacji Pacjenta 800 190 590 i zgłosić nieprawidłowości.

Placówka lecznicza podstawowej opieki zdrowotnej ma obowiązek informować o warunkach udzielania teleporad. Musi to robić: w miejscu leczenia, na stronie internetowej lub telefonicznie na prośbę pacjenta. Informacja powinna zawierać m.in. listę świadczeń, które są udzielane wyłącznie w formie bezpośredniej wizyty; system, przez który lekarze udzielają teleporad; sposób ustalenia terminu teleporady oraz sposób nawiązania kontaktu przez placówkę POZ z pacjentem w celu udzielenia teleporady oraz sposób jej udzielenia. Informacja powinna zawierać też sposób postępowania, gdy teleporada jest anulowana, bo pacjent nie jest dostępny w ustalonym terminie (placówka musi podjąć co najmniej 3 próby kontaktu z pacjentem, w odstępie nie krótszym niż pięć minut).

Teleporada - jak podnosi NFZ - jest udzielana w jednym z dwóch terminów. Powinna odbyć się nie później niż w pierwszym dniu roboczym po dniu zgłoszenia się pacjenta do placówki - za pośrednictwem systemu teleinformatycznego, systemu łączności lub osobiście. Druga opcja, to termin późniejszy, jeśli został ustalony w porozumieniu z pacjentem lub jego opiekunem ustawowym.

Narodowy Fundusz Zdrowia radzi, by w przypadku, gdy nasza przychodnia została zamknięta, skorzystać z innej. Na stronach internetowych oddziałów wojewódzkich NFZ są - jak zapewnia Fundusz - listy poradni POZ, które udzielają teleporad oraz wykazy otwartych poradni specjalistycznych, gabinetów ginekologicznych i stomatologicznych.







(PAP)
Autor: Katarzyna Lechowicz-Dyl

ktl/ mhr/