"Jest jeden argument przemawiający za likwidacją gimnazjów. Jeden - taki, żeby dziecko, które wkracza w trudny wiek burzy hormonalnej, nie zmieniało wtedy swojego środowiska. To jest głównie problem dużych miast"- mówi szefowa MEN Joanna Kluzik-Rostkowska, odpowiadając na pytania słuchaczy RMF FM.

REKLAMA

"1 plus 3 wcale nie jest 4"



To bardzo dobra decyzja. Badania zrobione na 6-latkach, które w szkole już są, wskazują, że dziecko 6-letnie często radzi sobie w szkole lepiej niż 7-letnie. Wbrew pozorom tu 1 + 3 wcale nie jest 4. Okazuje się, że jeśli dziecko wchodzi w system i funkcjonuje w tym systemie cztery lata, w tym samym miejscu, z tym samym nauczycielem, to po tych czterech latach osiąga lepsze wyniki niż dzieci, które pierwszy rok spędzają poza szkołą, a potem trzy lata są w szkole - tłumaczy Joanna Kluzik-Rostkowska. Dziś wiemy więcej o rozwoju dziecka - tłumaczy pytana o to, dlaczego 6-latki muszą iść do szkoły i jakie są powody wprowadzanych zmian. W każdym roczniku są oczywiście dzieci, które z różnych powodów, najczęściej zdrowotnych obowiązek szkolny powinny mieć odroczony i to nie powinno być dramatem - dodaje.

"Matematyka to przyjemność. Przydaje się w polityce"

Obowiązkowa matura z matematyki dla kogoś, kto chce iść na studia humanistyczne jest zbędną przeszkodą i zbędnym stresem - twierdzą słuchacze RMF FM. Ja uważam, że nie ma lepszego sposobu uczenia samodzielnego myślenia niż matematyka - mówi Joanna Kluzik-Rostkowska, która studiowała… matematykę. Matematyka dla mnie zawsze była zagadką, którą rozwiązywałam z przyjemnością. Powrót matematyki na maturę spowodował, że mamy znacznie więcej studentów na uczelniach technicznych, a my potrzebujemy tego typu wykształconych ludzi - wyjaśnia. Poznanie np. wzoru zmienności funkcji uczy myślenia. To, co ja wyniosłam z matematyki i co bardzo przydaje mi się w polityce, to umiejętność patrzenia na problemy bez emocji - dodaje. A obowiązkowy język polski na maturze? Potrzebny - zapewnia szefowa MEN. Dlaczego? Bo jesteśmy Polakami. Dopóki będę miała na to wpływ, będę o obowiązkowy polski walczyć jak lew - zapewnia.

Dyskulkalia? "Uszanować problem - nie otwierać furtki"

Trzeba uszanować problem, jeśli występuje, ale trzeba też zadbać, żeby nie otwierać szeroko furtki dla tych, którzy chcieliby to wykorzystać, żeby uciec przed np. zagadnieniami zmienności funkcji - mówi o problemach uczniów cierpiących na dyskalkulie.

"Egzamin po szóstej klasie nie być tak poważny"

Czy nie za dużo egzaminów? Niedługo także w żłobkach dzieci będą egzaminowane - żartują słuchacze RMF FM. Rozmawiałam z wieloma ludźmi i wielu twierdzi, że egzamin np. po szóstej klasie nie musi być taki poważny. Ponoć nadajemy mu zbyt wielką wagę. Ale egzaminy zawsze ustawiają prace nauczycieli. Sprawdziany to także szkoła życia - mówi gość RMF FM.

CKE przykręca śrubę?



CKE przykręciła w tym roku śrubę na maturach - twierdzą słuchacze. Jako rodzic nic nie wiem, co oni tam w tych swoich garach szykują - mówi o CKE Joanna Kluzik-Rostkowska w RMF FM.

"Dzieci niepełnosprawne zabrać ze szkół specjalnych"

W przyszłym roku chcę zająć się szkolnictwem zawodowym. Chcę też zająć się potrzebami dzieci o szczególnych potrzebach edukacyjnych, np. dziećmi niepełnosprawnymi. Chcę, żeby jak największa ich liczba mogła funkcjonować w otwartym szkolnictwie. Dziś wysyłane są do szkół specjalnych, bo często tak jest taniej. Ważne żeby dzieci funkcjonowały w swoim środowisku, ilekroć to możliwe - mówi Joanna Kluzik Rostkowska.

Szefowa MEN odpowiada też na pytanie: co miała wspólnego z edukacją, że została ministrem?

Obejrzyj film, na którym Joanna Kluzik-Rostkowska odpowiada na pytania słuchaczy RMF FM!

Twoja przeglądarka nie obsługuje standardu HTML5 dla video