Grillowanie jest niezdrowe? Nic bardziej mylnego! Jeśli będziemy trzymać się kilku zasad, dania z rusztu będą nie tylko smaczne, ale też z pewnością nam nie zaszkodzą.

Nie tylko keczup i musztarda. Te sosy podkreślą smak potraw z grilla!

Majówkowe grillowanie czas zacząć! Zaplanowałeś już, co wrzucisz na ruszt? Komponując menu nie zapominaj o sosach! Mogą urozmaicić smak najbanalniejszych potraw i są szybkie w przygotowaniu. czytaj więcej

Dobry sprzęt, odpowiednia technika, dużo cierpliwości i - oprócz produktów mięsnych pierwszej jakości - ryby i mnóstwo warzyw, których przeciwutleniacze zniwelują substancje rakotwórcze zawarte w dymie. To w dużym skrócie elementy, o których warto pamiętać podczas rozpoczynającego się sezonu na grilla. Dlaczego są takie ważne?

Dobry sprzęt to podstawa

Podstawa to dobry grill, czyli zrobiony z porządnego materiału! Zatem powinien być wykonany z żeliwa, stali nierdzewnej lub emalii porcelanowej. Najlepiej żeby miał pokrywę, taką z regulatorem dopływu powietrza, by można było regulować płomień.

Zadbaj o jakość! Stroń od gotowców!

Jeśli chcemy zaoszczędzić - lepiej kupmy mniej mięsa na grilla niż więcej, a słabej jakości. Zazwyczaj te najtańsze wyroby, np. kiełbasy, są oszukane. Często składają się z mięsa tylko w kilku procentach, a większość składu stanowi woda czy tłuszcz. Warto kupić mięso trochę droższe, które będzie świeże, najlepiej prosto od rzeźnika.

Nie korzystajmy też z tzw. "gotowców", czyli coraz częściej dostępnych w sklepach, zamarynowanych już mięs. Warto przemóc lenistwo i poświecić chwilę na samodzielne doprawienie potrawy. Inaczej możemy być pewni, że produkty będą mieć niezdrowy skład, w tym: zbyt dużo soli, utwardzane tłuszcze roślinne, wzmacniacze aromatu i smaku (takie jak glutaminian sodu), a nawet będą sztucznie dosładzane. Takie substancje konserwujące mogą - pod wpływem temperatury - przeobrażać się w szkodliwe, rakotwórcze związki. 

Czystość ponad wszystko

Przygotowując jedzenie z grilla pamiętajmy o przestrzeganiu zasad czystości. To pomoże nam uniknąć zatruć. A o nie nietrudno, jeśli jemy z brudnego grilla i tac albo korzystamy z niedomytych sztućców. Ważne, by czyste były też szpatułki, którymi obracamy potrawy z rusztu.

Najlepiej bez podpałki

Bardzo ważne jest też to, na czym grillujemy. Zastanawiacie się, czy lepszy jest węgiel, drewno czy brykiet? To zależy, co chcemy wrzucić na ruszt. 

Węgiel szybko się rozpala i daje bardzo dużo ciepła. Jednak dość szybko gaśnie. Po 30 minutach zostaje z niego tylko popiół. 

Jeśli zdecydujemy się na drewno, to pamiętajmy, by pochodziło z drzew liściastych. Drewna drzew iglastych trzeba unikać, bo zawierają duże ilości żywicy, która pod wpływem temperatury wydziela szkodliwe substancje. 

Brykiet dłużej się rozpala i ma dłuższy czas spalania. Można osiągnąć na nim wyższą temperaturę, co powoduje, że lepiej grillują się na nim duże kawałki mięsa, np. cały kurczak. Ale uwaga! Trzeba sprawdzić, czy brykiety posiadają niebędne normy. Niektóre brykiety mogą bowiem zawierać substancje przenikające do potraw podczas pieczenia.

W żadnym wypadku nie używajmy do rozpalania gazet, bo wykorzystywana do ich barwienia farba ma toksyczne działanie. Lepiej też nie stosować rozpałki. Jeśli już, to tylko tej w kostce, nie w płynie i tylko na początku, zanim potrawy wrzucimy na ruszt.

Śpiesz się powoli...

Pośpiech to dla "grillowicza" wróg numer jeden. Nie wrzucajmy mięsa na ruszt zbyt szybko, kiedy ogień bucha. Jedzenie niemal płonie, co przede wszystkim jest niezdrowe. W mięsie narażonym na tak wysoką temperaturę powstają związki rakotwórcze. Tłuszcz szybko się wypala i kapie na ogień. Tworzy się dym zawierający toksyczne związki. Potrawa nie ma też większych walorów smakowych! Zwęglone mięso, warzywa czy pieczywo nie jest w ogóle soczyste... Zanim więc wrzucimy coś na ruszt, poczekajmy - zacznijmy grillowanie, gdy węgiel czy brykiet się żarzy i dostrzegalny będzie na nim biały popiół. 

Postaw na ryby i więcej warzyw

Grillować można nie tylko kiełbasę czy karkówkę. Jeżeli jednak już zdecydujemy się na tłuste mięso, to warto je przyrządzać na tackach z rowkami, do których spływa tłuszcz.

Ale nie zapominajmy, że majówka to doskonały czas, by zasmakować w nowych potrawach. Pstrąg z rusztu, grillowany bakłażan, śliwki, nadziewane kuskusem cukinie... To zaledwie kilka smacznych propozycji. A jakże zdrowych! Puśćmy wodze fantazji i poeksperymentujmy!

CIEKAWE PRZEPISY NA DANIA Z GRILLA ZNAJDZIECIE TUTAJ