Priorytetową drogą dla Warszawy jest Autostrada A2. Ma ona stanowić fragment drogi międzynarodowej E30, leżącej w II transeuropejskim korytarzu transportowym. Będzie biegnąć od granicy z Niemcami w Świecku, przez Poznań, Łódź, Warszawę, aż do polsko-białoruskiego przejścia granicznego w Kukurykach. Władze stolicy będą chciały również przedłużyć trasę metra i zmodernizować linie tramwajowe.

REKLAMA

Przed Euro 2012 powinna powstać odcinek od zachodniej granicy z Niemcami do Warszawy. Trzeba wybudować jeszcze dwa odcinki: Świecko – Nowy Tomyśl i Łódź – Warszawa (budowa ma ruszyć jeszcze w tym roku). Powinny być one oddane do użytku w 2011 r. Obecnie istnieje zaledwie 252-kilometrowy odcinek A2 między Nowym Tomyślem a Strykowem. Za 1,5-roku ma być gotowa dokumentacja techniczna i dokumentacja do wniosku o wydanie decyzji środowiskowych dla odcinka autostrady A2 Warszawa-Kukuryki.

Droga ekspresowa S8 Trasa połączy Wrocław z Warszawą i przejściem granicznym z Litwą w Budzisku. Stanowić będzie część trasy E67, która stanowi połączenie drogowe między krajami bałtyckimi a południem i zachodem Europy. Według planu prace potrwają dwa lata. W 83 proc. współfinansowane są one ze środków Funduszu Spójności UE. Jesienią 2008 r. do użytku oddana zostanie też obwodnica Wyszkowa (13,09 km). Dalej trasa budowana będzie etapami: Wrocław-Wieruszów oraz Piotrków Trybunalski-Warszawa, a następnie od Wieruszów przez Sieradz, Zduńską Wolę, Pabianice i Łask do autostrady A1 oraz w Warszawie jako element obwodnicy stolicy. Cała droga ma być oddana do użytku w 2011 r.

Droga ekspresowa S17 ma łączyć Warszawę z granicą ukraińską. Połączy aglomerację warszawską z województwem lubelskim i poprowadzi dalej w kierunku Lwowa. Między Kurowem a Piaskami będzie biegła po szlaku projektowanej drogi ekspresowej S12. S17 i S12 stworzą oś komunikacyjną Lubelszczyzny. Decyzje środowiskowe dotycząca drogi S17 nie zostały jeszcze wydane. Budowę trasy od Warszawy do Piasków zaplanowana na lata 2008-2011.

Inwestycje komunikacyjne w centrum Warszawy

Metro Warszawskie jest budowane od 15 kwietnia 1983 r. i zostało otwarte 7 kwietnia 1995 r. Wciąż składa się tylko z jednej linii metra, o przebiegu północ - południe, po lewej stronie Wisły i o długości 19 km, z 17 stacjami. Jest obsługiwane przez 84 starsze wagony produkcji rosyjskiej z serii 81 oraz 108 wagonów Metropolis firmy ALSTOM.

Pierwsza linia metra będzie gotowa w sierpniu tego roku, po 25 latach od rozpoczęcia budowy. Miasto chce oddać przed Euro 2012 centralny odcinek II linii metra. Będzie to jednak bardzo trudne, bo wciąż trwają rozmowy i negocjacje z wytypowanymi firmami, z których zostanie wybrana jedna i będzie miała za zadanie zaprojektować, a następnie wybudować centralną część II linii.

Firmy złożą swoje oferty w drugiej połowie maja, rozstrzygnięcie może nastąpić po kilku miesiącach. Następnie firma będzie miała rok na sporządzenie projektu. Cały czas słyszymy deklaracje, że budowa zacznie się w przyszłym roku, jednak teraz widać, że będzie to raczej druga połowa roku. Firma będzie więc miała nieco ponad 2 lata na wydrążenie 6 km tuneli i wybudowanie 7 stacji. Prace tak naprawdę kończyłyby się już w 2012 roku, a to ogromne ryzyko.

Oprócz metra miasto chce też zmodernizować kilka tras tramwajowych oraz wymienić sporą część taboru: 150 tramwajów i 600 autobusów. Szybka Kolej Miejska wkrótce ogłosi przetarg na zakup pociągów, którymi będzie wozić pasażerów na lotnisko Okęcie nową linią, która ma powstać do 2010 roku. Miasto inwestuje też w rozwój parkingów Park&Ride. W tej chwili są 3 o niezbyt udanych lokalizacjach. Docelowo ma ich być 30.

Na wszystkie te projekty są pieniądze. Ogromnym ryzykiem jest jednak nieumiejętność miejskich urzędników w przeprowadzaniu inwestycji. Przykłady możnaby mnożyć bez końca. Pierwsze dwa z brzegu to poszerzanie wylotówki w kierunku Legionowa oraz budowa nowego przejazdu z Ursynowa na Okęcie. W obu przypadkach tylko połowy inwestycji są już gotowe, realizuje je GDDKiA. Miejscy urzędnicy nie byli w stanie skoordynować swojej części i w efekcie kierowcy z szerokich dwupasmówek zjeżdżają na plac budowy. I tak będzie jeszcze przez kilka miesięcy.