Trudno ocenić jak dużo z zaplanowanych przez PKP 1200 kilometrów linii kolejowych uda się oddać na czas. Poważną przeszkodą będzie niedoszacowanie pieniędzy potrzebnych na wszystkie inwestycje. Przeznaczono na nie 6,7 miliarda euro, po czym w wyniku boomu inwestycyjnego i niekorzystnego kursu euro okazuje się, że potrzebne będzie dodatkowe 6 miliardów euro.

Nawet jeśli rząd znajdzie te pieniądze, to wyhamować tempo robót mogą długotrwałe procedury projektowe i przetargowe. PKP narzekają na brak wykwalifikowanych projektantów. W przypadku jednej linii w Warszawie łączącej centrum z Okęciem opóźnienie wykonania projektu wynosi już 1,5 roku. Tak samo jak w przypadku drogowców, kolejarzom stoją na drodze zawiłe i długotrwałe procedury wyboru wykonawców. Nawet jeśli uda się zmodernizować linię z Rzeszowa do granicy z Ukrainą, to i tak podróż z Krakowa do granicy potrwa od 3 do 4 godzin. Inne połączenie to co najmniej 4-godzinna podróż z Warszawy przez Lublin do Dorohuska.

Polskie Linie Kolejowe planują wyremontować i przystosować do prędkości nawet 200 km/h 1200 kilometrów torów. Są to linie:

Warszawa – Gdynia modernizacja 349 km
Warszawa – Poznań modernizacja 123 km
Poznań – Wrocław modernizacja 162 km
Wrocław – Kraków modernizacja 203 km
Kraków – Psary modernizacja 48 km
Warszawa – Kielce modernizacja 177 km
Warszawa – Łódź modernizacja 129 km

Dla porównania remont 70 kilometrów linii Warszawa – Łódź trwa już 2 lata. Część linii będzie przygotowana tylko do prędkości 160 km/h, by jeździć szybciej potrzebny jest tak zwany tabor wychylny. W Polsce w tej chwili nie ma jeszcze takich lokomotyw i wagonów. Ich zakup planuje dopiero Intercity.

Sami kolejarze już przyznają, że nie wszystkie linie zdążą wyremontować, np. linię z Warszawy do Gdyni wykonają w 80%. Każda z linii jest podzielona na kilka bądź nawet kilkanaście odcinków. Dla każdego z nich osobno sporządzane są projekty i przygotowywane przetargi. W tej chwili na zdecydowanej większość linii trwa projektowanie. Pierwsze przetargi mają być ogłoszone w tym i w przyszłym roku. W ostatnim roku udało się rozpocząć jedynie remont na jednej linii – Warszawa – Gdynia. Prace trwają na długości 30 kilometrów.

PKP Intercity planuje jeszcze w tym roku zmodernizować 170 wagonów za 335 milionów złotych. Do końca czerwca planują też rozstrzygnąć przetarg na zakup 10 lokomotyw za 50 milionów złotych. Do tego jeszcze przed Euro 2012 Intercity planuje kupić 20 składów zespolonych, czyli wagony z lokomotywami za 1,5 miliarda złotych. To te pociągi byłyby w stanie rozwijać prędkość do 200 km/h. W tej sprawie spółka wystąpiła do Ministerstwa Infrastruktury o unijne dofinansowanie.

Spółka PKP Koleje Regionalne planuje wystartować w konkursie o unijne pieniądze z programu Infrastruktura i Środowisko. Do wzięcia jest 400 milionów euro. Gdyby udało się je zdobyć spółka będzie chciała kupić 36 elektrycznych składów zespolonych, czyli z lokomotywą oraz wyremontować 250 pociągów elektrycznych i prawie 400 wagonów. Dotychczas przewozom regionalnym udało się pozyskać 51 milionów euro za które kupiono 14 pociągów elektrycznych i zmodernizowano 75 składów oraz 81 wagonów.

PKP S.A. planuje za 1,5 miliarda euro wyremontowanie dworców w miastach gospodarzach Euro 2012 i w kilku innych, dużych aglomeracjach. Na liście znajdują się: Sopot, Gdynia Główna, Szczecin Główny, Poznań Główny, Wrocław Główny, Katowice Główne, Chorzów Miasto, Chorzów Batory, Zabrze, Kraków Główny, Warszawa Zachodnia, Warszawa Wschodnia, Warszawa Gdańska, Warszawa Centralna. Niestety jest to projekt czysto życzeniowy. Spośród wszystkich wymienionych lokalizacji prawdziwe szanse na modernizację przed Euro 2012 mają jedynie: Katowice, Warszawa Zachodnia i Warszawa Wschodnia. W przypadku tych trzech miejsc rozpoczęły się rozmowy z prywatnymi inwestorami, którzy po rozbudowie dworców mogliby w nich i obok nich umieścić swoje powierzchnie komercyjne. Reszta dworców nie wyszła jak dotąd ze sfery projektów koncepcyjnych.