45-latka zamówiła przez internet węgiel, który nigdy do niej nie dotarł. Kobieta zorientowała się, że padła ofiarą oszustwa zbyt późno - zdążyła już zapłacić za nieistniejący towar. Mieszkanka Kamiennej Góry zgłosiła sprawę na policję.

REKLAMA

45-latka zapłaciła za zamówiony przez internet węgiel, który nigdy do niej nie dotarł. O tym, że padła ofiarą oszustwa zorientowała się, kiedy zaczęła dokładnie przeglądać stronę, przez którą złożyła zamówienie.

Kobieta skorzystała z witryny, która oferowała węgiel w przystępnej cenie i z szybką dostawą. Mieszkanka Kamiennej Góry złożyła zamówienie i zapłaciła elektronicznie, opał miał zostać do niej dostarczony już następnego dnia. Kiedy nie otrzymała zamówionego węgla, próbowała skontaktować się telefonicznie z firmą. Próba kontaktu telefonicznego nie udała się, kobieta zauważyła, że zdjęcia zostały skopiowane z innej witryny. Wtedy zorientowała się, że padła ofiarą oszustwa.

Policjanci ostrzegają, żeby uważać na super okazje i podejrzenia krótki termin dostawy, które mogą być wabikiem wykorzystywanym przez oszustów.

Co należy zrobić, aby uchronić się przez oszustwem internetowym?

  • należy sprawdzić opinie o wybranym przez nas sklepie - wykorzystujemy do tego fora internetowe oraz serwisy specjalizujące się w zbieraniu tego typu informacji;
  • należy pamiętać, że sklep internetowy jak każda inna firma, musi posiadać numer telefonu, adres i dane rejestracyjne - np. numery NIP i REGON. Powinien być też zamieszczony nr KRS (Krajowy Rejestr Sądowy), który można zweryfikować on-line;
  • należy sprawdzić poprzez kontakt telefoniczny oraz e-mail wiarygodność sklepu,
  • w razie jakichkolwiek podejrzeń powinno się przynajmniej przy pierwszym zakupie sprawdzić stan przesyłki w obecności kuriera;
  • dobrze jest korzystać z ofert sklepów, które oferują możliwość śledzenia statusu zamówienia;
  • przed przesłaniem pieniędzy należy upewnić się, czy w naszej skrzynce poczty elektronicznej pojawiło się potwierdzenie zamówienia;
  • nie należy dokonywać transakcji przez tzw. "kupowanie poza aukcją" (oszuści najczęściej traktują serwis aukcyjny jako sposób pozyskania ofiary);

Co zrobić, gdy ofiarą oszustwa?

Przede wszystkim należy:

  • jak najszybciej poinformować administratorów ds. bezpieczeństwa danego serwisu;
  • zachować wszystkie dokumenty związane z transakcją tj. dowód przelewu na konto bankowe, korespondencję mailową, itp. jak również całą korespondencję ze sprzedawcą zachować zapisy rozmów poprzez komunikatory internetowe, SMS;
  • zgłosić się wraz z powyższymi dokumentami do najbliższej jednostki policji.