Dziś - czyli 1 lipca - otwarta została nowa atrakcja dla turystów - kolej gondolowa nad Jeziorem Solińskim. Zapierające dech w piersiach widoki będzie można podziwiać z wagoników poruszających się nad taflą wody.

REKLAMA

Nowa kolejka gondolowa pokonuje trasę ok. 1,5 km ze stacji dolnej Plasza na koronie zapory do stacji górnej Jawor i do wieży widokowej.

Twoja przeglądarka nie obsługuje standardu HTML5 dla video

Takie widoki tylko nad Soliną

Wagoniki poruszają się z prędkością 6m/s, częściowo nad lustrem wody. Liny kolejki są rozpięte na pięciu podporach o różnych wysokościach. Trzecia z nich ma 75 metrów i jest to najwyższa podpora kolei linowej w Polsce.

Rozciągnięcie liny odbyło się w nietypowy sposób. Zrobił to specjalny dron, który zawiesił ją na rolki. Było to u nas do tej pory niespotykane - zauważa Daniel Pitrus prezes Polskich Kolei Linowych.

Budowa rozpoczęła się wiosną 2021 roku. Inwestycję zrealizowały Polskie Koleje Linowe (PKL), a jej koszt to ok. 110 mln zł.

Opis / Darek Delmanowicz / PAP
Opis / Darek Delmanowicz / PAP
Opis / Darek Delmanowicz / PAP
Opis / Darek Delmanowicz / PAP
Opis / Darek Delmanowicz / PAP
Opis / Darek Delmanowicz / PAP
Opis / Darek Delmanowicz / PAP
Opis / Darek Delmanowicz / PAP
Opis / Darek Delmanowicz / PAP
Opis / Darek Delmanowicz / PAP

W najwyższym miejscu wagoniki znajdują się ponad 100 m nad poziomem terenu. Gondole w stacjach zwalniają do prędkości 0,2 m/s, umożliwiając turystom łatwy dostęp. Wejście i wyjście z nich jest bezstopniowe.

W budynku stacji początkowej Plasza turyści mogą poznać ciekawostki m.in. o bieszczadzkich zwierzętach oraz o powstaniu zapory w Solinie. Z kolei na Górze Jawor znajduje się wieża widokowa z tarasem na wysokości ponad 50 m. W pobliżu znajduje się również Karczma Jawor, w której serwowane są dania kuchni regionalnej.


Za kupiony w sklepie internetowym bilet ze stacji dolnej Plasza do stacji górnej na Górze Jawor (góra/dół) zapłacimy 32 zł (ulgowy) lub 39 zł (normalny). PKL przygotowała również oferty dla rodzin z dziećmi.

Dane techniczne kolejki to:

  • najwyższy punkt na trasie to 102 m
  • wsparta jest na 5 podporach, a najwyższa z nich (podpora nr 3) mierzy 75m i jest najwyższą podporą kolei w Polsce
  • długość trasy to 1580m
  • max. prędkość gondoli: do 21km/h
  • długość pętli liny to 3079,33 m
  • przepustowość kolejki to 17 600 osób dziennie
  • waga liny to 27 ton
  • średnica liny to 47mm
  • minimalny czas jazdy pomiędzy stacjami to 5 minut i 11 sekund
  • wysokość n.p.m stacji Plaszy (dolnej) 456,60 m
  • wysokość n.p.m stacji Jawor (górna stacja) 561,80m
  • lina pomiędzy podporami została rozwieszona przez wyspecjalizowanego drona
  • maksymalna odległość pomiędzy podporami (2 i 3) - 681,67 m
  • na szczyt wieży (taras widokowy na 10 piętrze) prowadzi 247 stopni
  • montaż kolei PKL Solina zajął 4 tygodnie - od 7.10.21 - 5.11.21

Opis / Józef Polewka / RMF FM
Opis / Józef Polewka / RMF FM
Opis / Józef Polewka / RMF FM
Opis / Józef Polewka / RMF FM
Opis / Józef Polewka / RMF FM
Opis / Józef Polewka / RMF FM
Opis / Józef Polewka / RMF FM