​Materiały z recyklingu zużytych łopat z turbin wiatrowych i betonu niekonwencjonalnego zostaną wykorzystane przez naukowców z Politechniki Rzeszowskiej do budowy dźwigarów hybrydowych, przeznaczonych do modernizacji oraz budowy obiektów mostowych.

REKLAMA

Realizacja projektu "Hybrydowy dźwigar z recyklowanych łopat turbin wiatrowych i betonu niekonwencjonalnego do budowy i modernizacji obiektów mostowych wyposażony w czujniki światłowodowe do monitoringu konstrukcji" rozpocznie się w styczniu w Katedrze Dróg i Mostów Politechniki Rzeszowskiej i potrwa 36 miesięcy.

Budżet projektu wynosi ponad 1,3 mln zł.

Rozwiązanie problemów związanych z wykorzystaniem odnawialnych źródeł energii

Grant na ten cel z Narodowego Centrum Badań i Rozwoju w programie LIDER XIII uzyskał dr inż. Mateusz Rajchel z Katedry Dróg i Mostów na Wydziale Budownictwa, Inżynierii Środowiska i Architektury Politechniki Rzeszowskiej, który jest kierownikiem projektu.

Jak wyjaśniła Anna Worosz z biura prasowego Politechniki Rzeszowskiej (PRz), projekt dotyczy wykorzystania materiałów z recyklingu zużytych łopat z turbin wiatrowych (WTB, ang. Wind Turbine Blade) i betonu niekonwencjonalnego (fibrobetonu) w lekkich i trwałych dźwigarach hybrydowych przeznaczonych do modernizacji oraz budowy obiektów mostowych.

Zwróciła uwagę, że jest to rozwiązanie dla problemów w Polsce i za granicą związanych z wykorzystaniem odnawialnych źródeł energii z elektrowni wiatrowych i zagospodarowania ich po okresie przydatności. Powstałe w ramach projektu dźwigary hybrydowe z łopat turbin wiatrowych, z których powstanie przęsło obiektu mostowego, będą znacząco tańszą i trwalszą alternatywą dla obecnie stosowanych tradycyjnych przęseł betonowych, zespolonych czy stalowych.

Projekt jest odpowiedzią na potrzebę nowego recyklingu produktowego WTB jako alternatywa dla szkodliwego recyklingu materiałowego lub braku pomysłu na zagospodarowanie tego materiału. Daje możliwość prefabrykacji, stworzenia alternatywnych, tańszych rozwiązań do budowy mostów wraz z efektywnym systemem monitoringu stanu technicznego - wyjaśniła.

Dodała, że dźwigary połączą w sobie znakomite cechy kompozytów FRP na rozciąganie, we współpracy z fibrobetonem, który ma wysoką wytrzymałość na ściskanie.

Nieregularny kształt WTB może powodować dodatkowy materiał odpadowy, który będzie przeznaczony w formie rozdrobnionej jako zbrojenie rozproszone betonu - zaznaczyła.

Pozytywny wpływ na środowisko

W ramach realizacji projektu opracowana zostanie m.in. koncepcja dźwigara i typoszeregu, badania statyczne, zmęczeniowe, dynamiczne i materiałowe, prace rozwojowe obejmujące opracowanie prototypu rozwiązania dźwigara hybrydowego, a następnie zbadanie go w warunkach wiernie odwzorowujących rzeczywiste.

Projekt zakłada wdrożenie wyników badań naukowych w działalności biznesowej: produkcja, wykonawstwo, projektowanie. Worosz dodała, że wdrożeniem projektu po jego zakończeniu będzie realizacja obiektu mostowego w ciągu drogi publicznej.

Projekt ma pozytywny wpływ na środowisko, znakomicie wpisuje się w gospodarkę o obiegu zamkniętym oraz zrównoważony rozwój - zaznaczyła.