Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne (MPK) w Krakowie odbudowało historyczny tramwaj SN1-59, który dokładnie 103 lata temu został wprowadzony do ruchu w mieście. Pasażerowie będą mogli przejechać się nim w najbliższą niedzielę, 8 czerwca. To element obchodów 150-lecia krakowskiej komunikacji miejskiej.
Tramwaj został oddany do ruchu w czerwcu 1922 roku. Jest jednym z zaledwie 15 wagonów tego typu, które zbudowali pracownicy Krakowskiej Spółki Tramwajowej w warsztatach przy ul. św. Wawrzyńca. Pojazdy zostały wykonane samodzielnie, ponieważ po odzyskaniu przez Polskę niepodległości Krakowa nie było stać na zakup nowych wagonów od producentów.
Był to pierwszy wagon w Krakowie, który nie posiadał wewnętrznego podziału na klasę pierwszą i drugą. Pojazd wyróżniało nietypowe wnętrze, czyli jedna duża przestrzeń z ławkami wzdłuż ścian bocznych wagonu oraz 16 małymi oknami. W miarę upływu lat tramwaj zmieniał swoje wyposażenie i wygląd.
Największe zmiany przeprowadzono w latach 40. i 50. ubiegłego wieku. W efekcie remontów wagon ujednolicono z innymi używanymi wówczas tramwajami. Uproszczona została konstrukcja. Zamiast obłych ścian zastosowano proste elementy, a w miejsce ośmiu okien po każdej ze stron wstawiono dwukrotnie większe, cztery okna.
Pojazd został wycofany z ruchu w 1959 roku. Następnie jego nadwozie było wykorzystywane w ośrodku wczasowym krakowskiego MPK w Osieczanach jako domek letniskowy. Taką funkcję SN1-59 pełnił przez blisko 12 lat.
Następnie nadwozie zostało sprzedane prywatnej osobie zamieszkującej okolice Myślenic. W 1986 roku odkupiło je MPK. Wrak trafił wtedy do Składnicy Taboru Zabytkowego MPK, a w 1998 roku został przekazany do Muzeum Inżynierii Miejskiej (obecnie Muzeum Inżynierii i Techniki).
Odbudowa SN1-59 rozpoczęła się w styczniu 2022 roku. W jej trakcie pracownicy MPK starali się zachować jak najwięcej oryginalnych elementów wagonu, w tym drewnianych części konstrukcyjnych i wyposażenia. Ostatecznie tramwaj odzyskał wygląd i kolor z ostatniego okresu eksploatacji, czyli lat 50. ubiegłego wieku.
Prezentacja wyremontowanego tramwaju odbyła się we wtorek w historycznej hali zajezdni przy ul. św. Wawrzyńca 15, która obecnie jest częścią Muzeum Inżynierii i Techniki w Krakowie. Jej data nie była przypadkowa, nastąpiła dokładnie po 103 latach od momentu, kiedy wagon ten zaczął wozić pasażerów.
Wyremontowany tramwaj pojawi się na ulicach Krakowa w najbliższą niedzielę, 8 czerwca, w ramach obchodów 150-lecia komunikacji miejskiej.
Będzie wozić pasażerów na linii nr 40 (Łagiewniki - zajezdnia Nowa Huta). Tego dnia na torach pojawią się również inne historyczne pojazdy: SN1-37 z 1912 roku, nazywany Gracówką, oraz SN3 z 1906 roku, tak zwany Zeppelin.
Opracowanie: Mikołaj Wroński