56 załóg z 18 krajów świata zgłosiło się do 75. Rajdu Polski: przedostatniej rundy rajdowych mistrzostw Europy i finałowej odsłony zmagań w ramach Rajdowych Samochodowych Mistrzostw Polski! W Mikołajkach mogą rozstrzygnąć się losy rywalizacji o tytuł najlepszego kierowcy Europy i na pewno dowiemy się, kto w tym roku zostanie mistrzem Polski. Najpoważniejszymi kandydatami do tytułów są lider FIA ERC Aleksiej Łukjaniuk i zajmujący pierwsze miejsce w punktacji RSMP Jakub Brzeziński.

Cieszymy się, że Rajd Polski po raz 49. będzie częścią najstarszego cyklu rajdowego na świecie, czyli Rajdowych Mistrzostw Europy. Chciałbym jednak zapewnić wszystkich kibiców, że nie ustajemy w pracy, byśmy w Polsce mogli organizować rundy dwóch najważniejszych cykli rajdowych, czyli FIA ERC i WRC - tak jak w sezonach 2016 i 2017 - podkreśla prezes Polskiego Związku Motorowego Michał Sikora.

Z pierwszym numerem startowym do rywalizacji w PZM 75. Rajdzie Polski ruszą Aleksiej Łukjaniuk i jego pilot Aleksiej Arnautow (Ford Fiesta R5). Tych zawodników od zdobycia pierwszego w karierze tytułu Rajdowych Mistrzów Europy dzieli już tylko niewielki krok. W tym sezonie rosyjski duet triumfował już w trzech rundach europejskiego czempionatu: w szutrowym Rajdzie Azorów, a także w asfaltowych Rajdach Wysp Kanaryjskich i Rzymu. W sześciu dotychczas rozegranych rundach FIA ERC Łukjaniuk i Arnautow zgromadzili łącznie 149 punktów.

36 punktów tracą do nich wiceliderzy - bracia Bruno i Hugo Magalhaesowie (Skoda Fabia R5). Portugalczycy nie zdecydowali się jednak na udział w PZM 75. Rajdzie Polski, a to oznacza, że Łukjaniuk i Arnautow tytuł mogą świętować już w Polsce. Aby tak się stało, muszą na mazurskich odcinkach specjalnych wywalczyć co najmniej... jeden punkt.

W jednej rundzie FIA ERC załoga może zdobyć maksymalnie 39 punktów, a do końcowej klasyfikacji liczy się sześć najlepszych rezultatów.

Oprócz głównego kandydata do tytułu start w Mikołajkach anonsuje niemal cała czołówka mistrzostw Starego Kontynentu. Dla Aleksieja Łukjaniuka, a także wielu regularnych uczestników rund FIA ERC będzie to jednak pierwsza okazja do rywalizacji na szybkich szutrowych drogach województwa warmińsko-mazurskiego. Wśród zawodników debiutujących w Rajdzie Polski są m.in. Nikołaj Griazin (Skoda Fabia R5, zwycięzca dwóch poprzednich imprez w kalendarzu RSMP: 27. Rajdu Rzeszowskiego i Rajdu Elektrenów), Jari Huttunen (Hyundai i20 R5, wicemistrz Europy juniorów z 2017 roku, objęty fabrycznym programem Hyundaia), Norbert Herczig (Skoda Fabia R5, wielokrotny mistrz Węgier), Fabian Kreim (Skoda Fabia R5, dwukrotny mistrz Niemiec), Chris Ingram (Skoda Fabia R5, mistrz Europy juniorów z 2017 roku) czy Paulo Nobre (Skoda Fabia R5, uczestnik 25 rund WRC).

W tym doborowym gronie prawdziwym weteranem Rajdu Polski jest Grzegorz Grzyb (Skoda Fabia R5), dla którego będzie to już 15. start w tej imprezie. Kolejny raz na polskich oesach pojawi się również mistrz świata juniorów z sezonu 2016 Simone Tempestini. Pochodzący z Włoch kierowca w sezonach 2015 i 2016 wygrywał Rajd Polski w klasyfikacji Junior WRC, a w tym roku na mazurskie szutry wyruszy w tylnonapędowym Fiacie 124 Abarth.

PZM 75. Rajd Polski to także rywalizacja w cyklach młodzieżowych, czyli ERC Junior U28 oraz ERC Junior U27.

Pierwsze rozgrywki przeznaczone są dla kierowców w wieku do 28 lat, dysponujących samochodami R5. W tej kategorii warto odnotować debiut w rundzie mistrzostw Europy 22-letniego Mikołaja Marczyka (Skoda Fabia R5). Swój pierwszy w karierze start samochodem R5 na szutrze zaliczy utalentowany czeski kierowca Filip Mares (również Fabia R5). Łącznie w ERC Junior U28 zobaczymy osiem załóg, w tym Łukasza Pieniążka z Przemysławem Mazurem, którzy w tym sezonie skutecznie rywalizują w mistrzostwach świata (w kategorii WRC 2).

Z kolei w ERC Junior U27, czyli kategorii, w której ścigają się młodzi kierowcy w samochodach z napędem na jedną oś, zgłosiło się jedenastu zawodników z liderem tej klasyfikacji - Łotyszem Martinsem Sesksem (Opel Adam R2) - na czele.

Zawody na Mazurach zwieńczą ponadto tegoroczną batalię w Rajdowych Samochodowych Mistrzostwach Polski. Przed finałową rundą tej rywalizacji liderami punktacji są Jakub Brzeziński i Kamil Kozdroń, którzy do tej pory zgromadzili 146 "oczek". Do zdobycia jest jeszcze 55 punktów, więc szanse na mistrzostwo Polski mają także Grzegorz Grzyb (118 punktów) i Mikołaj Marczyk (96 punktów).

Rywalizacja w PZM 75. Rajdzie Polski rozegra się na 15 odcinkach specjalnych o łącznej długości 214,92 km.

Klasyfikacja FIA ERC przed PZM 75. Rajdem Polski:

1. Aleksiej Łukjaniuk/Aleksiej Arnautow 149 pkt
2. Bruno Magalhaes/Hugo Magalhaes         113 pkt
3. Norbert Herczig/Ramon Ferencz             62 pkt
4. Fabian Kreim/Frank Christian                55 pkt
5. Simos Galatariotis/Ioannou Antonis     50 pkt
6. Nikołaj Griazin/Jarosław Fedorow          49 pkt
7. Grzegorz Grzyb/Jakub Wróbel               40 pkt
8. Jan Kopecky/Pavel Dresler    38 pkt
9. Chris Ingram/Ross Whittock                  34 pkt
10. Giandomenico Basso/Moira Lucca  30 pkt
      Ricardo Moura/Antonio Costa                   30 pkt
Klasyfikacja RSMP przed PZM 75. Rajdem Polski:

1. Jakub Brzeziński/Kamil Kozdroń                       146 pkt
2. Grzegorz Grzyb                                                 118 pkt
3. Mikołaj Marczyk/Szymon Gospodarczyk            96 pkt
4. Tomasz Kasperczyk/Damian Syty                     71 pkt
5. Dariusz Poloński/Łukasz Sitek                            64 pkt
6. Marcin Słobodzian/Grzegorz Dachowski            53 pkt
7. Zbigniew Gabryś/Artur Natkaniec                       48 pkt
8. Jarosław Kołtun/Ireneusz Pleskot                       42 pkt
9. Łukasz Byśkiniewicz/Maciej Wisławski               42 pkt
10. Wojciech Chuchała/Sebastian Rozwadowski   21 pkt
Harmonogram PZM 75. Rajdu Polski:

Piątek, 21 września:

7:30 – odcinek testowy: Tałty (3,26 km)
10:00 – odcinek kwalifikacyjny: Tałty (3,26 km)
14:10 – wybór pozycji startowych (Plac Wolności, Mikołajki)
15:00 – ceremonia startu (Plac Wolności, Mikołajki)
17:00 – OS 1: Mikołajki Arena (2,5 km)

Sobota, 22 września (8 odcinków specjalnych, łącznie 114,52 km):

6:45 – serwis A: 15 minut (Hotel Gołębiewski, Mikołajki)
7:30 – OS 2: Paprotki (15,22 km)
9:05 – OS 3: Świętajno (19,60 km)
10:00 – OS 4: Stare Juchy (13,31 km)
11:30 – OS 5: Mikołajki Max (9,13 km)
12:00 – serwis B: 30 minut (Hotel Gołębiewski, Mikołajki)
13:00 – OS 6: Paprotki (15,22 km)
14:35 – OS 7: Świętajno (19,60 km)
15:30 – OS 8: Stare Juchy (13,31 km)
17:00 – OS 9: Mikołajki Max (9,13 km)
Flexi serwis C: 45 minut (Hotel Gołębiewski, Mikołajki)

Niedziela, 23 września (6 odcinków specjalnych, łącznie 97,9 km):

6:45 – serwis D: 15 minut (Hotel Gołębiewski, Mikołajki)
8:05 – OS 10: Pozedrze (13,45 km)
9:10 – OS 11: Gołdap (19,9 km)
11:20 – OS 12: Baranowo (15,6 km)
12:10 – serwis E: 30 minut (Hotel Gołębiewski, Mikołajki)
13:45 – OS 13: Pozedrze (13,45 km)
14:50 – OS 14: Gołdap (19,9 km)
17:00 – OS 15: Baranowo (15,6 km)
17:40 – serwis F: 10 minut (Hotel Gołębiewski, Mikołajki)
18:20 – ceremonia mety (Plac Wolności, Mikołajki)

Na podstawie materiałów prasowych.

(e)