Lepiej kupować w internecie czy w sklepach stacjonarnych? - to pytanie wielu z nas zadaje sobie przed świątecznymi zakupami. O plusy i minusy obydwu tych rozwiązań zapytaliśmy eksperta. Decydując się na zakupy online warto znać swoje prawa.

Lepiej kupować w internecie czy w sklepach stacjonarnych? - to pytanie wielu z nas zadaje sobie przed świątecznymi zakupami. O plusy i minusy obydwu tych rozwiązań zapytaliśmy eksperta. Decydując się na zakupy online warto znać swoje prawa.
Zdj. ilustracyjne /PAP/Photoshot/Geoff Swaine /PAP/EPA

O zaletach kupowania w interencie nie trzeba nikogo przekonywać. Za takim rozwiązaniem przemawia kilka argumentów - mówi radca prawny Dominik Lubasz z Kancelarii Radców Prawnych "Lubasz i Wspólnicy". 

Zakupy robimy, kiedy chcemy. Nie mam żadnego psychologicznego nacisku związanego z zakupem w sklepie stacjonarnym, gdy ktoś koniecznie chce mnie obsłużyć, a czego ja nie koniecznie chcę  - podkreśla Dominik Lubasz.

Trzeba jednak - jak dodaje - być świadomym konsumentem. Świadomym w zbieraniu informacji z internetu i podejmowaniu decyzji, w jaki sposób tych informacji użyć - podkreśla.

Co ważne, towar kupiony w interencie zawsze można zwrócić. Przepisy dotyczące uprawnienia do odstąpienia od umowy bez podania przyczyny, stosowane są tylko w przypadku sprzedaży na odległość i sprzedaży poza lokalem przedsiębiorstwa - przypomina Dominik Lubasz.

Są sklepy stacjonarne, które wychodząc naprzeciw oczekiwaniom klientów, oferują czas na zwrot towaru bez podania przyczyny. To już jednak jest rodzaj ukłonu w stronę kupującego, a nie regulacje prawne - tłumaczy ekspert. 


Kilka porad dla kupujący świąteczne prezenty w sieci:

Sprawdź, zanim kupisz

- Jak wygląda towar?

- Jak za niego zapłacisz?

- Czy logujesz się na bezpiecznej domenie (rozszerzenie https://)?

- Czy świadomie udzielasz zgód na przetwarzanie danych osobowych?

- W jaki sposób i kiedy dostaniesz towar?

- Jakie masz prawa i jakie są koszty odstąpienia od umowy?

- Jakie są dane firmy, która sprzedaje ci towar?

- Sprawdź czy firma jest w CEIDG lub KRS

 

Kupiłeś, ale towar był uszkodzony

- Masz prawo odstąpić od umowy lub żądać obniżenia ceny

- Sprzedawca może wymienić towar na taki bez wad

- Sprzedawca może naprawić towar

- Jeśli ukryta wada towaru pojawiła się w ciągu roku od zakupu, to sprzedawca ma Ci udowodnić, że nie ponosi odpowiedzialności za wadę

   

Kupiłeś, ale nie chcesz już tego towaru

- Możesz odstąpić od umowy (e-mailowo, telefonicznie, pisemnie w ciągu 14 dni od dostawy)

- Nie musisz podawać powodu zwrotu

- W ciągu 14 dni od odstąpienia od umowy musisz oddać towar, a sprzedawca oddać ci pieniądze

- Towar odsyłasz na własny koszt

 

Co powinno wzbudzić Twoją czujność

- Sprzedawcy nie ma w wykazie przedsiębiorców (CEIDG, KRS)

- Sprzedający drastycznie zaniżył cenę towaru lub usługi

- Bądź czujny gdy zamawiasz na aukcjach, kupujesz towar z Chin (rzekomy sprzedawca może okazać się pośrednikiem, który odeśle Cię do kolejnej firmy)

Prawa konsumenta chronią tylko wtedy, gdy kupujesz u przedsiębiorcy.

 

Dałeś się oszukać? - Zgłoś sprawę

- Na policję

- Do Rzecznika Praw Konsumenta

- Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów

Możesz dochodzić swoich praw przed sądem i żądać odszkodowania

(mn)