Ruszyła budowa zapory na granicy polsko-białoruskiej. Straż graniczna przekazała teren wykonawcom, Budimexowi i Unibepowi.

REKLAMA

"Ruszyła budowa bariery na granicy polsko-białoruskiej. Dzisiaj Straż Graniczna przekazała place pod budowę wykonawcom. To największa inwestycja budowlana w historii Straży Granicznej. Długość bariery to 186 km, koszt jej budowy - 1,6 mld zł" - napisała straż graniczna na Twitterze.

Ruszya budowa bariery na granicy polsko-biaoruskiej.Dzisiaj Stra Graniczna przekazaa place pod budow wykonawcom.To najwiksza inwestycja budowlana w historii Stray Granicznej.Dugo bariery to 186 km,koszt jej budowy - 1,6 mld z.#UNIBEP @BudimexSA @GrupaPolimex pic.twitter.com/lxf13tSSm2

Straz_Graniczna25 stycznia 2022

Do wpisu formacja dołączyła krótkie nagranie z początku prac na odcinku ochranianym przez placówkę SG w Mielniku. Na nagraniu widać, że na teren budowy wjechał już ciężki sprzęt.

Roboty budowlane, na które zakontraktowano 644 mln zł, wykonują firmy Budimex oraz konsorcjum Unibepu i spółki zależnej Budrex. Prace na granicy odbywać się będą równolegle na czterech odcinkach. Budimex postawi zaporę na dwóch odcinkach o długości łącznie 105,5 km, a Unibep - kolejnych dwóch o długości 80,7 km.

Rzeczniczka SG Anna Michalska wyjaśniła w poniedziałek PAP, że wykonana została dokumentacja techniczna na pierwsze fragmenty odcinków (łącznie ponad 20 km). Prace rozpoczynają się od wiercenia pali i ich betonowania w ziemi - zaznaczyła.

Równolegle w Siedlcach produkowane są stalowe przęsła. To podstawowe elementy zapory, które wykonuje konsorcjum trzech firm: Polimex-Mostostal, Mostostal Siedlce i Węglokoks. Wartość umowy z konsorcjum to 589 mln złotych.

Inwestycja jest celem publicznym

Inwestycja - zgodnie z ustawą o budowie zabezpieczenia granicy państwowej, która weszła w życie 4 listopada - jest celem publicznym. Nie są do niej stosowane przepisy odrębne, w tym m.in. prawa budowlanego, prawa wodnego czy prawa ochrony środowiska. Do zamówień związanych z inwestycją nie stosuje się też Prawa zamówień publicznych, a kontrolę zamówień sprawuje CBA. Niejawne są informacje dotyczące konstrukcji, zabezpieczeń i parametrów technicznych zapory. Formalnym inwestorem jest komendant główny straży granicznej.