W internecie opublikowano dokumenty, na podstawie których powstał raport komisji Jerzego Millera. Protokół zawiera nowe, nie odcyfrowane wcześniej wypowiedzi z kokpitu Tu-154M.

REKLAMA

Zapis rozmów pilotów i wieży w Smoleńsku

Tu znajdziesz protokół z prac komisji Millera

Opracowane przez Centralne Laboratorium Kryminalistyczne Policji stenogramy nagrań rozmów załogi polskiego Tu-154M i kontrolerów z wieży na lotnisku w Smoleńsku z 10 kwietnia 2010 r. zawierają także nowe, nie odcyfrowane wcześniej wypowiedzi.

Na 130 stronach mamy zapis pokładowego rejestratora MARS-BM z polskiego samolotu Tu-154M nr 101, a na 77 stronach - odpis korespondencji nagrany na magnetofon sygnowany jako "P-500" ze smoleńskiej wieży lotniska. Łącznie dokument ze stenogramami liczy 207 stron.

Ujawnienie pełnych stenogramów rozmów załogi to w opinii ekspertów z tej dziedziny, wydarzenie bez precedensu w historii badania katastrof w transporcie.

Z tej przyczyny już w zeszłym roku, po ujawnieniu przez polskie władze stenogramów z kokpitu, opracowanych w Rosji i dostarczonych polskiej komisji, strona rosyjska protestowała. Media spekulowały, że mogło to pogorszyć polsko-rosyjską współpracę w badaniu katastrofy, ale premier Donald Tusk zapewniał, że strona rosyjska była uprzedzona o tym, iż Polska ujawni te stenogramy i przyjęła to do wiadomości.

Twoja przeglądarka nie obsługuje standardu HTML5 dla video

Protokół liczy 8 załączników i ponad 1000 stron

Dokumenty zaprezentowano na stronach internetowych MSWiA oraz komisji wyjaśniającej okoliczności katastrofy smoleńskiej.

Protokół zawiera szczegółowe opisy działań polskich ekspertów, m.in. przeprowadzonych eksperymentów, a także stenogramy z rozmów m.in. w kokpicie Tu-154M. Nie ma tam - zgodnie z zapowiedzią - załącznika nr 7, zawierającego informacje dotyczące obrażeń ofiar.

Jak informowano wcześniej, w dokumentach, podobnie jak w raporcie, nie ma nazwisk osób, które miały być odpowiedzialne za katastrofę.

Raport Millera opublikowano 29 lipca

Raport Komisji Badania Wypadków Lotniczych Lotnictwa Państwowego, której pracami kierował szef MSWiA Jerzy Miller, opublikowano 29 lipca. Liczy 328 stron. Dodatkowo zawiera 107 stron załączników, w tym opis i analizę systemów pokładowych Tu-154M oraz opis uszkodzeń samolotu.

Przyczynami katastrofy - według raportu - było: zejście poniżej minimalnej wysokości zniżania, przy nadmiernej prędkości opadania, w warunkach atmosferycznych uniemożliwiających wzrokowy kontakt z ziemią i spóźnione rozpoczęcie procedury odejścia na drugi krąg. To miało doprowadzić do zderzenia z przeszkodą terenową, oderwania fragmentu lewego skrzydła, a w konsekwencji do utraty sterowności samolotu i zderzenia z ziemią.

W katastrofie Tu-154M 10 kwietnia 2010 roku zginęło 96 osób, w tym prezydent Lech Kaczyński i jego małżonka Maria. Polska delegacja leciała do Katynia na uroczystości upamiętniające 70. rocznicę mordu NKWD na polskich oficerach.