Autokar to jeden z najbardziej popularnych środków lokomocji, jeśli chodzi o wakacyjne wyjazdy. Dojedziemy nim praktycznie wszędzie i jest stosunkowo niedrogi. Co jednak musimy wiedzieć, kiedy wybieramy się w podróż? Jakie mamy prawa, kiedy możemy domagać się odszkodowania? Sprawdźcie w naszym wakacyjnym poradniku.

REKLAMA

Jeśli mamy wątpliwości co do stanu technicznego autokaru, możemy wezwać policjantów, którzy na miejscu sprawdzą opony, hamulce, światła i płyny eksploatacyjne, a także zbadają kierowcę alkomatem. Można też w każdej chwili zażądać, by autokar kompleksowo sprawdzono w stacji diagnostycznej - podpowiada Wioletta Dąbrowska z toruńskiej policji. Za taką usługę będziemy jednak musieli zapłacić z własnej kieszeni.

Można jednak wstępnie skontrolować autokar na własną rękę. Na stronie bezpiecznyautobus.gov.pl wystarczy wpisać nr rejestracyjny i sprawdzić, czy ma np. ważne badanie techniczne.

Bilet na wakacyjny wyjazd autokarem można kupić w kasie, ale także przez internet. Ten drugi sposób jest na pewno wygodniejszy. Wystarczy wypełnić formularz, zrobić szybki przelew lub zapłacić kartą kredytową - i w ciągu kilkudziesięciu minut dostaniemy bilet mailem lub, jeśli nie mamy drukarki - SMS-em na telefon komórkowy.

O bilecie warto pomyśleć kilka dni przed podróżą, bo zwykle pula miejsc w sprzedaży internetowej jest ograniczona. Te kupione przez internet kosztują tyle samo, co kupione na dworcu lub u kierowcy, a czasem są nawet tańsze. Przed zakupem warto jednak sprawdzić, czy osoba oferująca bilety faktycznie ma prawo do ich sprzedaży - wszystko po to, żebyśmy już na początku wyjazdu nie padli ofiarą oszustów.

Jakie prawa ma podróżny w autobusie?

Przewoźnik, który wiezie pasażerów na wakacje, jest zobowiązany do zapewniania im konkretnych warunków podróży. Tych warunków nie regulują jednak akty prawne, w których możemy znaleźć jedynie ogólne wskazania. Zapisy te znajdziemy jednak jednak w samych firm przewozowych. Przed wybraniem przewoźnika powinniśmy więc dokładnie zapoznać się z takim regulaminem, podpowiada radca prawny, Agnieszka Regel-Brajsa. Chodzi o to, by dokonać świadomego wyboru, bo w regulaminach czasami znajdują się np. zastrzeżenia o niemożliwości korzystania z toalety na pokładzie autokaru. Wtedy trzeba zastanowić się, czy to właściwy wybór - dodaje.

W regulaminach warto szukać zapisów dotyczących m.in częstotliwości postojów. Regulamin jest podstawą żądania od kierowcy takiego postoju - jeśli się nie zgodzi a powinien, możemy domagać się nawet odszkodowania za niespełnienie warunków umowy przez przewoźnika.

Jeśli w przypadku dalekich tras, czyli mających ponad 250 kilometrów, podróż zostanie odwołana lub opóźniona o co najmniej 2 godziny, przewoźnik musi nam zaproponować albo dojazd do celu inną trasą albo zwrot pieniędzy - mówi radca prawny Agnieszka Regel-Brajsa.

Jeśli firma nie zaproponuje jednego ze wspomnianych rozwiązań, możemy domagać się dodatkowego odszkodowania w wysokości połowy ceny biletu. Zwrot powinien nastąpić w najbliższym możliwym terminie, czyli, jeśli w pobliżu jest kasa, praktycznie od ręki - dodaje Regel-Brajsa.

Z kolei jeżeli wyruszamy w podróż dłuższą niż 3 godziny, a odjazd jest opóźniony o półtorej godziny - przewoźnik musi nam zafundować posiłki i napoje.

(jad)