Centralna Komisja Egzaminacyjna opublikowała wstępne wyniki egzaminu gimnazjalnego. Egzamin, w którym udział wzięło około 354 000 uczniów klas III przeprowadzony został w kwietniu. Na tegorocznym egzaminie gimnazjalnym uczniom najsłabiej poszła matematyka - lepiej wypadli z języka polskiego i języków obcych!

REKLAMA

Słabsze strony absolwentów gimnazjum to gramatyka na teście z polskiego i analizowanie doświadczeń przyrodniczych. Podobnie jak w poprzednich latach, kłopot jest też z przypisywaniem wydarzeń historycznych do konkretnego czasu. Z tym poradziło sobie tylko 30 procent zdających!

Średnio - gimnazjalistom najgorzej poszła matematyka; wspólny wynik to 49 procent. Niewiele lepsze wyniki z przedmiotów przyrodniczych i historii. Język polski - głównie zadania zamknięte - poprawnie rozwiązało 69 procent zdających. W testach z języka obcego - najsłabsze wyniki są z niemieckiego - 57 procent, najlepsze - z francuskiego: 8 procent. Niepokojący jest jednak widoczny rozdźwięk w testach z języków obcych w miastach i na wsiach, gdzie wyniki są o wiele słabsze.

Egzamin gimnazjalny składał się z trzech części. Pierwsza część humanistyczna obejmowała zadania z historii, wiedzy społeczeństwie oraz z języka polskiego. W drugiej części matematyczno-przyrodniczej uczniowie rozwiązywali zadania z chemii, fizyki, geografii i matematyki. Trzecia część to zadania z wybranego języka obcego nowożytnego albo tylko na poziomie podstawowym, albo na poziomie podstawowym i rozszerzonym.

Wyniki tegorocznego egzaminu pokazują, że uczniowie bardzo dobrze poradzili sobie między innymi z zadaniem z języka polskiego, które sprawdzało odbiór tekstów kultury i wykorzystanie zawartych w nich informacji. Większości gimnazjalistów nie przysporzyło również problemów zadanie z historii sprawdzające umiejętność analizowania i wnioskowania na podstawie źródła ikonograficznego. Z matematyki uczniowie wykazali się umiejętnością odczytywania i wykorzystywania informacji z wykresu, a z fizyki umiejętnością posługiwania się pojęciem przyśpieszenia do opisu ruchu.

Gimnazjaliści przystępujący do egzaminu z języka angielskiego, niemieckiego, rosyjskiego oraz włoskiego na poziomie podstawowym najlepiej poradzili sobie z rozwiązaniem zadań sprawdzających znajomość funkcji językowych. Dla zdających język francuski i hiszpański najłatwiejsze okazały się zadania z zakresu rozumienia ze słuchu. Na poziomie rozszerzonym uczniowie przystępujący do egzaminu z języka niemieckiego, rosyjskiego oraz włoskiego najlepiej poradzili sobie z zadaniami sprawdzającymi rozumienie ze słuchu; w przypadku języka francuskiego i hiszpańskiego zdający uzyskali najwyższe wyniki za zadanie sprawdzające umiejętność tworzenia wypowiedzi pisemnej. Zdający język angielski prawie w równym stopniu opanowali umiejętności rozumienia tekstów pisanych i rozumienia ze słuchu.

Egzamin wskazał również umiejętności, które gimnazjaliści opanowali słabiej. W części humanistycznej z języka polskiego trudność sprawiło uczniom między innymi zadanie sprawdzające funkcjonalne wykorzystanie wiadomości z zakresu świadomości językowej, a z historii i wiedzy o społeczeństwie zadanie dotyczące chronologii historycznej. Z matematyki najtrudniejsze okazało się zadanie wymagające zastosowania twierdzenia Pitagorasa w nietypowej sytuacji, a z chemii - planowania doświadczenia, w wyniku którego można otrzymać określoną substancję. W trzeciej części egzaminu na poziomie podstawowym uczniom zdającym język angielski, niemiecki oraz włoski największą trudność sprawiły zadania sprawdzające umiejętność stosowania środków językowych. W przypadku egzaminu z języka rosyjskiego i hiszpańskiego na poziomie podstawowym najtrudniejsze dla gimnazjalistów okazały się zadania sprawdzające rozumienie tekstów pisanych. Uczniom zdającym język francuski najwięcej trudności przysporzyły zadania sprawdzające umiejętność stosowania środków językowych oraz zadania sprawdzające rozumienie tekstów pisanych. Na poziomie rozszerzonym we wszystkich językach obcych nowożytnych poza językiem rosyjskim największą trudność sprawiło gimnazjalistom rozwiązanie zadań sprawdzających umiejętność stosowania środków językowych. Z kolei uczniowie, którzy przystąpili do egzaminu z języka rosyjskiego, najsłabiej opanowali umiejętność tworzenia wypowiedzi pisemnej.

źródło men.gov.pl (j.)