Masz w planach rozpoczęcie przygody z aktywnością fizyczną? Najważniejszą sprawą jest zacząć cokolwiek robić, po prostu zacząć - proste? Niby tak, jednak czasem głowa potrafi oszukiwać ciało i podpowiada, że to nie ten moment, że nie masz siły. Nie słuchaj jej i zrób to, co zaplanowałeś. Wstajesz – idziesz – robisz, o siebie trzeba czasem powalczyć z samym sobą - radzi Marek Carewicz RMF4RT Gladiators.

Ważne jest by zaplanować wyjście na pierwszy trening i mimo oporów w głowie zacząć od tego kroku - wyjścia z domu i stawienia się na miejscu. "No dobra, jestem i co dalej??" Jeśli zdecydowałaś się rozpocząć przygodę ze sportem zrób to z głową!

Kontuzja na samym początku drogi to bardzo niepożądany efekt i bardzo demotywujący. Czasy mamy takie, że ludzi uprawiających sport jest mnóstwo, dlatego też z rad "starszych" kolegów można korzystać. Mamy dostęp do szerokiego zakresu wiedzy, z której również można czerpać, jednak nie ma bardziej bezpiecznego źródła niż trener, który poprowadzi Cię za rękę i zadba o to, by poprawnie wykonywać ćwiczenia. Takie osoby najczęściej wiążą ze sobą teorie i praktykę, a więc jeśli twoje ciało jest zastane, nie rozruszane, na samym początku trzeba się przyjrzeć mobilności.

Po pierwsze... rozgrzewka

Aktywny urlop, czyli jak zacząć się ruszać w wakacje. I nie zrobić sobie… krzywdy

"Wakacje i urlop to dokonały moment, żeby zacząć więcej się ruszać" - mówi w rozmowie z dziennikarką RMF FM Urszulą Gwiazdą, trenerka m.in. full body workout Adriana Kolasa. Można ją też spotkać na krakowskich treningach grupy biegowej RMF4RT Gladiators. czytaj więcej

Zakres ruchu jakim dysponujesz powie dużo o zestawie ćwiczeń dla Ciebie. Jeśli faktycznie jest dość ograniczony nie zapominajmy o rozsądnej rozgrzewce. Rozpocznij od ćwiczeń poprawiających mobilność stawów i rozciąganiu. To dobrze przygotowuje do mniej
lub bardziej dynamicznych ruchów. W zależności od tego jaką dyscyplinę będziesz uprawiać należy wzmacniać poszczególne partie mięśniowe , które będziesz wykorzystywać. Trenując bieganie, będziemy potrzebowali więcej siły w nogach niż w bicepsach. Trening powinien zawierać ćwiczenia angażujące w dużym procencie partie mięśni nóg, brzucha.

Chcesz biegać? Zacznij swoją przygodę z RMF4RT Gladiators!

"Chcemy stworzyć zespół ludzi z pasją. Takich, którzy żyją bieganiem. Chcemy przekroczyć granicę wyobraźni. To nasze hasło" - mówi w rozmowie z dziennikarką RMF FM Urszulą Gwiazdą, pomysłodawca grupy biegowej RMF4RT Gladiators Rafał Płuciennik. Jak dodaje, jeżeli chcesz zacząć przygodę... czytaj więcej

Pamiętając o tym, że każdy z segmentów naszego ciała, oprócz głównych mięśni, tych widocznych i najbardziej pożądanych przez amatorów dobrej sylwetki, posiada też mięśnie mniejsze głębokie, które odpowiadają za naszą m.in stabilność przy wykonywaniu ćwiczeń. To pozwala w dużym stopniu obniżyć ryzyko kontuzji. Takie zestawy ćwiczeń powinny znaleźć się w treningu nie tylko dla początkujących, ale dla każdego adepta ruchu fizycznego. Jeśli przejdziesz już do ćwiczeń wzmacniających partie istotne jest by dobierać zawsze ciężar, z którym jesteśmy w stanie kontrolować ruch i wykonać zalecaną serię tak by nie kompensować resztą ciała wykonywanego ruchu. To namiastka tego co się powinno robić, a czego nie.

Jak nie wiesz co robić, pytaj! Nie bój się pytać! Ludzie chętnie dzielą się swoją wiedzą. Nie ciśnij na maxa od razu, przyjdzie czas na rekordy. Porównując się z innymi, patrz na swoje postępy i ciesz się drogą nie celem, skupiaj się na działaniu nie na efektach, a gwarantuje Ci, że one się pojawią!

Autor: Marek Carewicz RMF4RT Gladiators

Opracowanie: