Ponad 4600 kierowców przekroczyło prędkość w tunelu pod Ursynowem przez pierwszych 10 dni od otwarcia nowego odcinka Południowej Obwodnicy Warszawy. Tyle naruszeń zarejestrowały kamery systemu odcinkowego pomiaru prędkości.

W tunelu pod otwartym niedawno warszawskim Ursynowem jest ograniczenie do 80 km/h. Skrajnych naruszeń prędkości - więcej niż 50 km/h - było tylko 59, czyli stosunkowo niewiele. 

Większość zarejestrowanych wykroczeń - aż 65 proc. - były to przekroczenia prędkości o więcej niż 11 km/h, ale nie więcej niż 20 km/h. Kamery ITD rejestrowały więc kierowców jadących do 100 km/h.

Co ciekawe, częściej prędkość przekraczali kierowcy w stronę autostrady i Poznania - było to ponad 2700 naruszeń - niż w stronę Terespola i Lublina.

Mandaty po nowemu

Od 1 stycznia obowiązuje nowy taryfikator mandatów. Przepisy, które weszły w życie, są wymierzone głównie w piratów drogowych.

Wyższych kar mogą się spodziewać również kierowcy niewłaściwie zachowujący się wobec pieszych. W myśl nowych przepisów w takiej sytuacji minimalna grzywna wynosi 1,5 tys. zł. 

Przepisy przewidują, że takiej wysokości mandat policjant może wypisać w przypadku m.in. nieustąpienia pierwszeństwa pieszemu znajdującemu się na przejściu dla pieszych lub wchodzącemu na to przejście. 

Wysoki mandat grozi także m.in. za nieustąpienie przez kierującego pojazdem, który skręca w drogę poprzeczną, pierwszeństwa pieszemu przechodzącemu na skrzyżowaniu przez jezdnię drogi, na którą wjeżdża.

Kierowca będzie też srogo ukarany za nieustąpienie pierwszeństwa pieszemu podczas włączania się do ruchu, przy cofaniu pojazdem i w strefie zamieszkania. Poważne konsekwencje finansowe grożą także za wyprzedzanie pojazdu na przejściu dla pieszych, na którym ruch nie jest kierowany, lub bezpośrednio przed tym przejściem oraz omijanie pojazdu, który jechał w tym samym kierunku, lecz zatrzymał się w celu ustąpienia pierwszeństwa pieszemu.