Ostatnie dwa tygodnie były na Twitterze najsmutniejsze w historii tego portalu społecznościowego - przekonują matematycy z University of Vermont w Burlington. Przeprowadzona przez nich analiza wskazuje na to, że połączenie światowej pandemii koronawirusa z falą protestów po zabiciu przez policjanta George'a Floyda doprowadziło do bezprecedensowego spadku nastrojów użytkowników Twittera. Wyniki ich badań publikuje on line czasopismo "Nature".

Chris Danforth i Peter Dodds, matematycy z University of Vermont monitorują emocje na Twitterze od 2008 roku, stosując opracowane przez siebie narzędzie nazwane "hedonometrem". Pozwala ono na losowy wybór 10 procent tweetów z danego dnia i ocenę ich pod kątem negatywnych i pozytywnych emocji osób, które je opublikowały. To własnie ta analiza skłoniła ich do wniosku, że dwa tygodnie od 26 maja tego roku, były najsmutniejsze w historii. 

Pierwsze poważne tąpnięcie nastrojów zanotowano w połowie marca, kiedy na zachodniej półkuli zaczęła się rozprzestrzeniać pandemia koronawirusa. Sprawa zabójstwa George'a Floyda i następujące po nim protesty doprowadziły do kolejnej fali negatywnych emocji w skali, której Danforth i Dodds nigdy wcześniej na tym portalu nie obserwowali. 

Hedonometr porównuje język używany w tweetach z bazą ponad 10 tysięcy słów, które były poddane ocenie przez 50 osób, wskazujących jakie emocje się z każdym z tych słów wiążą. Z listy skreślono słowa o neutralnym wydźwięku i takie, których ocena nie jest jednoznaczna.

Dotychczasowa analiza pokazała, że najbardziej pozytywna fala emocji wiąże się na Twitterze dorocznie ze świętami Bożego Narodzenia, podczas gdy masowe strzelaniny, ogłoszenie kontrowersyjnych decyzji rządu, czy śmierć znanych i lubianych osób odbijają się na wskazaniach hedonometru negatywnie. Owe spadki mają jednak zwykle czas ograniczony do jednego lub dwóch dni. W przypadku pandemii i towarzyszących jej ograniczeń spadek nastrojów się przedłużył, wydarzenia z Minneapolis i wielu innych miast jeszcze bardziej się do tego przyczyniły. Widać to tym bardziej wyraźnie, że w tym okresie istotnie wzrosła liczba publikowanych tweetów, praktycznie dwukrotnie w porównaniu do tego samego okresu w 2019 roku.