16 minut 40 sekund, które pomoże wyjaśnić jedną z tajemnic Wszechyświata? Naukowcy, pracujący w laboratorium CERN w Genewie pobili rekord długości przechowywania atomów antymaterii. Obecny jest aż o 10 tysięcy razy dłuższy, niż poprzedni i wynosi dokładnie 1000 sekund. Pisze o tym na swoich stronach internetowych czasopismo "Nature Physics".

Te eksperymenty potwierdziły skuteczność wymyślonej na Uniwersytecie Berkeley w Kalifornii i zastosowanej w CERN metody tworzenia i przechowywania atomów antywodoru. Prawdopodobnie będzie więc można ten czas przechowywania jeszcze wydłużyć i dzięki temu poddać antyatomy dokładniejszym badaniom. Wszystko to zmierza do wyjaśnienia dlaczego choć w Wielkim Wybuchu powstało tyle samo materii i antymaterii, dziś obserwujemy głównie tę pierwszą.

Naukowcy, korzystający z aparatury ALPHA (Antihydrogen Laser Physics Apparatus), połączyli w próżni antyprotony i pozytony, tworząc w sumie 112 atomów antywodoru. Następnie schładzali je i przetrzymywali w pułapce magnetycznej tak, by nie napotykały na materię i nie mogły anihilować. Tysiąc sekund później sprawdzono, że antywodory były tam nadal. To może mały krok dla antywodoru, ale wielki krok dla naukowców na drodze do odkrycia jednej z największych zagadek Wszechświata.