Małpy mogą pochwalić się niezłą pamięcią - twierdzą naukowcy z Uniwersytetu Emory w Atlancie. Po raz pierwszy udało się udowodnić, że te bliskie nam zwierzęta potrafią odtworzyć z pamięci prosty kształt. Jak donosi czasopismo "Current Biology" to odkrycie może mieć istotne znaczenie nie tylko dla naszej wiedzy o małpach.

Naukowcy spodziewają się, że to odkrycie przyda nam się do diagnozy rozmaitych zaburzeń pamięci także u ludzi. Pomoże też lepiej zrozumieć, jak zdolność zapamiętywania kształtowała się na drodze ewolucji.

Do tej pory nauka wielokrotnie już potwierdziła, że małpy i inne zwierzęta są w stanie rozpoznać obiekty, które wcześniej widziały. Teraz jednak okazało się, że nie muszą zobaczyć danego obiektu, by z pamięci odtworzyć jego kształt, a to już wyższa szkoła jazdy.

Pięciu małpkom, rezusom, pokazywano na ekranie komputera prosty kształt, składający się z niebieskiego i dwóch czerwonych kwadratów. Gdy potem niebieski kwadrat pojawił się w innym miejscu, małpki były w stanie dotykając ekranu uzupełnić go o odpowiednio ułożone czerwone kwadraty.

W naturze ta umiejętność może pomagać małpom znajdywać ponownie odkryte wcześniej miejsca obfite w pożywienie lub wodę, w laboratorium pomogła im zyskać... miedzynarodową sławę.