​Sztuczna inteligencja rzuciła wyzwanie 10-latce. "Włóż monetę do kontaktu"

Środa, 29 grudnia 2021 (21:53)
Aktualizacja: Czwartek, 30 grudnia 2021 (14:43)

Alexa, wirtualny asystent Amazona działający w oparciu o sztuczną inteligencję, naraził życie 10-latki ze Stanów Zjednoczonych. Kiedy dziewczynka poprosiła o "jakieś wyzwanie", Alexa zasugerowała jej włożenie monety do gniazdka. Do tragedii nie doszło dzięki szybkiej reakcji matki 10-latki.

Alexa - sztuczna inteligencja firmy Amazon, przez lata była rozwijana, żeby oferować użytkownikom coraz lepszy dostęp do wiedzy i rozrywki. Mimo starań producentów, nie jest możliwe wyeliminowanie z jej pamięci viralowych treści dostępnych w mediach społecznościowych, które niejednokrotnie mogą doprowadzić do tragicznych konsekwencji.

Niebezpieczna sytuacja spotkała ostatnio 10-letnią dziewczynkę, która poprosiła Alexę o wyznaczenie jej jakiegoś wyzwania.

Sztuczna inteligencja rzuciła jej niezwykle popularne na TikToku wyzwanie, polegające na umieszczeniu jednopensowej monety na częściowo odsłoniętych bolcach ładowarki, umieszczonej do połowy w gniazdku elektrycznym.

Tzw. "penny challenge" prowadzi do zwarcia. Może również skończyć się wybuchem pożaru i niebezpiecznym porażeniem prądem.

W tym przypadku w porę zareagowała matka dziewczynki. Kobieta podkreśliła również, że jej córka jest na tyle roztropna, że z pewnością nie wykonałaby tego zadania.

Sprawa została nagłośniona, dzięki czemu producenci Alexy błyskawicznie wyeliminowali z pamięci urządzenia "penny challenge".

Z pewnością nie jest to ostatni przypadek, kiedy sztuczna inteligencja może zasugerować użytkownikowi szkodliwe dla zdrowia i życia "rozrywki". Dlatego korzystając z tego typu urządzeń, nie możemy zapominać o zdrowym rozsądku.

****
Oficjalne oświadczenie firmy Amazon: "Zaufanie klientów jest w centrum wszystkiego, co robimy, a Alexa została zaprojektowana tak, aby dostarczać klientom dokładnych, istotnych i pomocnych informacji. Gdy tylko dowiedzieliśmy się o błędzie, szybko go naprawiliśmy i będziemy nadal rozwijać nasze systemy, aby pomóc w zapobieganiu podobnym odpowiedziom w przyszłości" - rzecznik prasowy Amazon.

Artykuł pochodzi z kategorii: Nauka

Justyna Lasota-Krawczyk

RMF24