Nie lubisz się uczyć języków obcych? Być może nie wiesz, że to sprawia przyjemność? I to dosłownie. Przekonują o tym na łamach czasopisma "Current Biology" badacze z Uniwersytetu Barcelony, Bellvitge Biomedical Research Institute (IDIBELL) i Otto von Guericke University w Magdeburgu. Ich badania wskazują na istnienie mechanizmu, który ułatwia dzieciom uczenie się mowy i nie zanika w wieku dorosłym.

Wygląda na to, że mechanizm ów odpowiada za szybkość z jaką uczą się rozumieć mowę i same mówić małe dzieci. Dla nich ma to kluczowe znaczenie. Okazuje się jednak, że nie mija w wieku dorosłym. Badania pokazały, że nauczenie się nowego słowa wywołuje w mózgu reakcję nie tylko w obszarze odpowiedzialnym za mowę, ale i w centrum nagrody. To reakcja podobna do tego, jaka wywołuje wygranie nawet drobnych pieniędzy.

Dążenie do porozumiewania się mową jest wbudowane w naszą naturę, dziecko zdobywa te umiejętności w silnym emocjonalnym związku z rodzicami. Badacze z Barcelony postanowili sprawdzić, na ile taki mechanizm obowiązuje też u dorosłych. "Podstawowym celem pracy było sprawdzenie, do jakiego stopnia uczenie się języka aktywuje rejony mózgu odpowiedzialne za motywację i odczuwanie przyjemności" - tłumaczy pierwszy autor pracy, doktorant w UB-IDIBELL, Pablo Ripollés.

Okazało się, że nauka nowych słów, czy nowego języka wywołuje reakcję w tym samym rejonie mózgu, który motywuje nas do poszukiwania jedzenia, seksu, narkotyków, czy uczestniczenia w grach. To prawdopodobnie pierwotny mechanizm o silnym ewolucyjnym uzasadnieniu. Szybkie uczenie się mowy zwiększało szanse dziecka na przetrwanie. Jak dodaje Antoni Rodríguez Fornells z UB, wyniki badań sugerują, że uczenie się języka ma silne emocjonalne uwarunkowania i to one sprawiają, że nauka - nawet w dorosłym wieku - jest skuteczniejsza.

Eksperyment z wykorzystaniem nowoczesnych metod obrazowania mózgu potwierdził, że szybciej uczą się nowych słówek osoby, u których zauważa się najlepsze połączenia kory mózgowej z centrum nagrody. To może sugerować, że w razie kłopotów z uczeniem się w dzieciństwie własnego języka, czy w późniejszym czasie także języków obcych, trzeba na aktywność tego centrum zwrócić szczególną uwagę i w razie potrzeby tam szukać możliwości ewentualnej terapii.