Latać szybciej

Sobota, 20 stycznia 2001 (00:40)

Koncern lotniczy Boeing Co. studiuje projekt nowego turboodrzutowca pasażerskiego na około 250 miejsc, który latałby z szybkością niewiele mniejszą od dźwięku, co skróciłoby czas przelotów o 15%.

Supernowoczesny samolot stanowiłby skuteczną konkurencję dla samolotów europejskiego Airbusa. Koncern nie zdecydował jednak jeszcze, czy kontynuować prace nad odrzutowcem, który nazwano na razie "Yellowstone". Kształtem miałby on przypominać naddźwiękowy Concorde, z jego skrzydłami w formie trójkątów. Samolot rozwijałby prędkość 0,95 macha, czyli tylko o 5% mniejszą od prędkości dźwięku, wynoszącej około 1200 km na godzinę. Boeing 747-400 jumbo lata z prędkością 0,85 Ma.

Zarówno Boeing, jak i Airbus Industrie i inni producenci samolotów zarzucili na razie plany produkcji nowych maszyn ponaddźwiękowych, które zastąpiłyby starzejącego się Concorde'a. Powodem są wysokie koszty i nieopłacalność takiej inwestycji oraz względy ochrony środowiska. Flota ponaddźwiękowców Concorde, które latają z prędkością 2 machów, jest na razie wycofana z użycia, po katastrofie jednego z nich pod Paryżem w lipcu zeszłego roku.

00:40

Artykuł pochodzi z kategorii: Nauka

-