Niesamowite zdjęcie kosmicznej "uśmiechniętej buźki" zrobił teleskop Hubble’a. Na ujęciu, które faktycznie wygląda jak uśmiechająca się postać, widać gromadę galaktyk o wdzięcznej nazwie: SDSS J1038 + 4849.

Jak podaje na swojej stronie internetowej Europejska Agencja Kosmiczna, "oczy" tej uśmiechniętej buzi to nic innego jak bardzo jasne galaktyki, a same usta to efekt zjawiska tak zwanego soczewkowania grawitacyjnego.

Gromady galaktyk to najbardziej masywne struktury we wszechświecie. Siłą grawitacji w ich rejonie jest tak potężna, że "zakrzywia" wokół siebie czasoprzestrzeń. Gromady działają jak kosmiczne soczewki, które mogą powiększać, zakłócać i wyginać obrazy obiektów znajdujących się za nimi. Zjawisko to, które ma kluczowe znaczenie dla wielu odkryć Hubble'a, może być wyjaśnione dzięki ogólnej teorii względności Einsteina.

W tym szczególnym przypadku soczewkowania grawitacyjnego łuk - znany jako pierścień Einsteina - powstaje właśnie wskutek zakrzywienia promieni światła.

Tak nietypowe ujęcie "uśmiechniętej buźki", które udało się uchwycić teleskopowi, odkryła internautka, pasjonatka kosmosu, Judy Schmidt. Baza zdjęć jest ogólnodostępna.