Co sprawia, że kolejny raz oglądamy w telewizji "Czterech Pancernych", słuchamy piosenek "Kabaretu Starszych Panów", albo sięgamy po krówki, które pamiętamy z dzieciństwa? Zdaniem amerykańskich i holenderskich naukowców nostalgia w wyborze produktów to często oznaka... wykluczenia.

Naukowcy z Uniwersytetu Erazma z Rotterdamu i Uniwersytetu Arizony postanowili sprawdzić, co wzbudza u nas tę nostalgię za starymi, dobrymi czasami, co sprawia, że chcemy wrócić do emocji i wrażeń z przeszłości. Ich badania pokazały, jak ważne jest przy tym nasze poczucie włączenia w grupę, odczuwanie silnych więzi społecznych. Jeśli tylko czujemy się wykluczeni, nawet nieświadomie uciekamy w przeszłość. Jak donosi czasopismo "Journal of Consumer Research", potwierdziły to badania na ochotnikach, którzy grali w prostą grę komputerową. Ci z nich, których komputer wykluczył już na początku gry, deklarowali potem w ankietach większe upodobanie do produktów z przeszłości. Wyraźnie to właśnie one poprawiają nam w takich sytuacjach humor. Sądząc po tym, jak popularni są wciąż w Polsce Kloss i Pancerni, musimy się czuć nieźle wykluczeni...