Aktor Krzysztof Pluskota będzie nowym dyrektorem artystycznym krakowskiego Teatru STU. Zastąpi na tym stanowisku Krzysztofa Jasińskiego.

REKLAMA

Krzysztof Jasiński przedstawiając swojego następcę przypomniał, że w sobotę 20 lutego minie 50 lat od momentu założenia Teatru STU i objęcia przez niego dyrektorskiego fotela. Sam się mianowałem dyrektorem Teatru STU i sam się zdejmę z tego stanowiska i to w momencie, kiedy mogę zejść z ringu o własnych siłach - mówił. To jest już moje odchodzenie, chcę przestać już być dyrektorem, bo jakimś cudem udało się doprowadzić teatr do takiego miejsca, w którym jest. To jest wielkie osiągnięcie tych wszystkich, którzy ze mną pracowali przez tyle lat, święto rodziny STU - podkreślił. Jak wyjaśnił, będzie teraz "ko-dyrektorem, czyli współdyrektorem, który będzie wprowadzał nowego dyrektora". Zarówno Jasiński, jak i dyrektor naczelny teatru Tadeusz Konieczny mają odejść ze STU 1 stycznia 2018. Wtedy stery całkowicie przejmie Pluskota.

Przedstawienie następcy Jasińskiego było zaskoczeniem zarówno dla niego samego, jak i osób zebranych na jubileuszowej uroczystości w krakowskim magistracie. Jasiński podszedł do niego i wprowadził na środek sali. Nie jestem tak dobrym aktorem, żeby zagrać to, co państwo widzą - jestem zaskoczony, to mało powiedzieć - wyznał Pluskota. Jak wspominał, początkowo miał zostać prawnikiem, a decyzję o swojej przyszłości podjął po obejrzeniu w telewizji przedstawień i relacji z Teatru STU. W tym teatrze zadebiutowałem jako aktor w 1999 r., w tym teatrze zadebiutowałem jako reżyser w 2016 r. Prawdopodobnie, nie wiem, czy jeszcze w tym teatrze, w tym budynku zadebiutuję jako zawałowiec - stwierdził.

Legendarna scena

Teatr STU działa od 20 lutego 1966 r. Powstał z inicjatywy krakowskich studentów, skupionych wokół Krzysztofa Jasińskiego, którzy chcieli działać teatralnie poza murami PWST.

Na początku STU postrzegany był jako teatr pokoleniowy, wyrosły na fali buntu kontrkultury lat 60. Stał się synonimem sztuki odważnej, alternatywnej dla "oficjalnego" nurtu. Jego cechą charakterystyczną była różnorodność propozycji w dziedzinie teatru, plastyki, muzyki, tańca, sztuk audiowizualnych.

Lata 70. przyniosły Teatrowi popularność nie tylko w kraju, ale i za granicą. Stał się jednym z ważniejszych zespołów ówczesnej europejskiej awangardy teatralnej. Legendarny tryptyk, na który złożyły się spektakle: "Spadanie", "Sennik polski" i "Exodus" okrzyknięty został krytycznym dialogiem z widownią o kształt przyszłej Polski. Przez wiele lat STU był "teatrem w drodze". Wędrował po świecie, występował w krajach na czterech kontynentach. W 1975 r. otrzymał status teatru zawodowego.

W latach 90. i pierwszej dekadzie XXI w. popularnością cieszyły się organizowane w Teatrze STU benefisy, prezentujące osobowości świata kultury i nauki (nagrywane i transmitowane przez TVP 2).

Wizerunek teatru w ciągu półwiecza jego działalności współtworzyli m.in. Iwona Bielska, Beata Rybotycka, Krzysztof Globisz, Mikołaj i Andrzej Grabowscy, Olgierd Łukaszewicz, Jan Peszek, Jerzy Stuhr, Jerzy Trela, Jerzy Zoń, Leszek Aleksander Moczulski, Marek Grechuta, Janusz Grzywacz, Jan Kanty Pawluśkiewicz i Janusz Stokłosa.

Teatr STU jest obecnie instytucją województwa małopolskiego i miasta Kraków. To scena repertuarowa, kontynuująca tradycje teatru aktorskiego. Programowo wprowadza do repertuaru teksty z kanonu dramaturgii polskiej i światowej. Zainteresowaniem widzów od lat niezmiennie cieszą się spektakle: "Wariat i zakonnica", "Hamlet", "Zemsta", "Biesy", "Szczęśliwe dni", "Król Lear".

(mn)