​Gigantyczne kapelusze, fikuśne meloniki, hełmofony, wojskowe rogatywki, czepki i toczki z woalką. Teatr Wielki Opera Narodowa w Warszawie szykuje wystawę "Cały teatr na naszej głowie". Będzie czynna w Galerii Opera od 16 maja.

REKLAMA

Widzowie zobaczą kilkadziesiąt rodzajów nakryć głowy ze wszystkich epok, od antyku do współczesności. Precyzja, z jaką zostały wykonane, wierność w odwzorowaniu mody panującej w danym okresie, zróżnicowanie pod względem pozycji społecznej - to tylko niektóre aspekty brane pod uwagę przy tworzeniu tych zachwycających różnorodnością eksponatów.

Na wystawie będzie można zobaczyć, między innymi mierzący ponad metr w swej średnicy kapelusz ze spektaklu Madame Butterfly oraz maskę tytułowego króla myszy z "Dziadka do orzechów".

Kapelusz z Oniegina Czajkowskiego reż. Mariusz Treliński, 2002, projektant: Joanna Klimas, filc, pióra.
Toczek Androgena ze Świętej wiosny do muzyki Strawińskiego, choreografia: Emil Wesołowski, 2001, projektant: Joanna Macha, szyfon, welur.
Wianek Matki ze spektaklu Pejzaż nocą, choreografia: Hanna Chojnacka, 1995, projektant: Barbara Kędzierska, sztuczne kwiaty, tiul.
Kapelusz hrabiny z Damy pikowej Czajkowskiego, reż. Mariusz Treliński, 2004, projektanci: Magdalena Tesławska, Paweł Grabarczyk, filc, tworzywo sztuczne.
Kapelusz Chóru z Wesołej wdówki Lehára, reż. Maciej Wojtyszko, 2002, projektant: Izabela Chełkowska, filc, strusie pióra.
Czapka Chóru Krakowiaków z Zabobonu, czyli Krakowiaków i Górali Kurpińskiego, reż. Janusz Józefowicz, 2007, projektant: Maria Balcerek, sztuczna skóra, pawie pióra, sztuczne futerko.
Cylinder Chóru z Damy pikowej Czajkowskiego, reż. Mariusz Treliński, 2004, projektanci: Magdalena Tesławska, Paweł Grabarczyk, filc, bawełna, sztuczne futerko.
Maska z Potępienia Fausta Berlioza, reż. Achim Freier, 2003, projektant: Achim Freier, Axel Aust.
Peruka z Don Giovanniego Mozarta, reż. Mariusz Treliński, 2002, projektant: Arkadius.
Maska z Zabobonu, czyli Krakowiaków i Górali Kurpińskiego, reż. Janusz Józefowicz, 2007, projektant: Maria Balcerek.

Na trzecim piętrze Teatru Wielkiego Opery Narodowej, gdzie znajduje się pracownia modniarska, cztery profesjonalistki projektują i wykonują przeróżne modele nakryć głowy, z różnorakich materiałów, takich jak filc, welur, jedwab, słoma i wiele innych. Modelują, kroją, pasują, szyją, prasują, układają, upinają, ozdabiają i przybierają.

Efekty ich pracy do tej pory można było podziwiać tylko na scenie. W obecnym sezonie te niezwykłe dzieła sztuki rzemieślniczej będzie można zobaczyć na wystawie w Galerii Opera.

(łł)