Instalacja dźwiękowa, która łączy punkrockową estetykę i elegancki minimalizm, to praca Konrada Smoleńskiego, która będzie reprezentować nasz kraj na 55. Międzynarodowej Wystawie Sztuki w Wenecji. Dzieło nosi tytuł "Everything Was Forever, Until It Was No More".

Pracę Smoleńskiego będzie można zobaczyć w Pawilonie Polskim na 55. Międzynarodowej Wystawie Sztuki w Wenecji, zatytułowanej "The Encyclopedic Palace".

Źródłem wydarzeń na tej wystawie będą dwa spiżowe dzwony. One są zarówno elementem, który jest najbliżej centrum w pawilonie, w sensie wizualnym są pierwszym elementem, z którym się spotykamy. Ale podobnie w warstwie dźwiękowej. Każdy dźwięk, który pojawi się w pawilonie, ma swoje źródło w dzwonach - mówi artysta. Dzwony są podporządkowane dwóm dźwiękom H i B. Mają odpowiednio 380 i 420 kg. Będą zawieszone na konstrukcjach znajdujących się poniżej linii wzroku, co pozwoli na ich obserwację.

Nad projektem czuwa duet kuratorski - Daniel Muzyczuk i Agnieszka Pindera. Tytuł wystawy "Everything Was Forever, Until It Was No More" został zapożyczony z tytułu książki Alexeia Yurchaka opowiadającej o upadku Związku Sowieckiego z perspektywy jednostki.

Wystawie towarzyszy obszerny katalog, w którym m.in. znajdą się fragmenty poświęcone pracom Konrada Smoleńskiego oraz teksty autorstwa Craiga Dworkina, Alexandry Hui i Andrieja Smirnowa komentujące zagadnienia z obszaru historii nauki i dźwięku. Publikację uzupełniają rozmowy z fizykiem Julianem Barbourem, filozofem Simonem Critchleyem, legendą muzyki elektroakustycznej Eugeniuszem Rudnikiem i kuratorem Thibautem de Ruyterem.

Wenecka wystawa wenecka będzie prezentowana w dniach 1.06-24.11.2013.