"Symfonia pieśni żałosnych" - spektakl w choreografii Kadera Attou do muzyki Henryka Mikołaja Góreckiego - zostanie zaprezentowany we wtorek na scenie Teatru Wielkiego-Opery Narodowej w ramach 3. Dni Sztuki Tańca. Przedstawienie zaprezentowano po raz pierwszy w czerwcu ubiegłego roku na Festiwalu Tańca we francuskim Montpellier.

Opracowany przez francuskiego choreografa Kadera Attou do III Symfonii Góreckiego układ choreograficzny opiera się na hip hopie i tańcu współczesnym. W spektaklu wystąpią artyści francuskiego zespołu Accrorap, który rozpoczął swoją działalność w latach 80. od wykonywania breakdance.

Trzyczęściową III "Symfonię pieśni żałosnych" na sopran i orkiestrę Górecki napisał w 1976 roku. Tematem utworu jest tęsknota i cierpienie rozdzielonych przez wojnę matki i jej dzieci. Tekst pierwszej części to polski lament Maryjny z XV wieku. Druga część odnosi się do słów wyrytych na ścianie więziennej celi przez młodą, aresztowaną przez Gestapo dziewczynę, trzecia - do śląskiej pieśni ludowej o matce próbującej odnaleźć syna poległego w powstaniu śląskim.

Początkowo utwór Góreckiego był znany prawie wyłącznie wąskiemu gronu znawców muzyki współczesnej. W 1992 roku III Symfonię w wykonaniu amerykańskiej sopranistki Dawn Upshaw i orkiestry London Sinfonietta zarejestrowano na płytach. Nagranie to przyniosło polskiemu kompozytorowi na początku lat 90. międzynarodowy rozgłos.

3. Dni Sztuki Tańca odbywają się w dniach 12-28 września w Warszawie. W tegorocznej edycji festiwalu wzięło udział sześć zespołów tanecznych z Francji, Holandii, Niemiec, Polski i Japonii. Wydarzeniem były występy na scenie Teatru Wielkiego-Opery Narodowej zespołu Wuppertal Tanztheater z utworami zmarłej niedawno twórczyni teatru tańca Piny Bausch.

W środę - w ostatni dzień festiwalu - będzie można zobaczyć spektakl "I przejdą deszcze...", także do muzyki Góreckiego. Ten trzyczęściowy balet miał swoją premierę w marcu. Choreograf Krzysztof Pastor opracował taniec do trzech utworów Góreckiego: "Beatus vir" na baryton solo, chór mieszany i wielką orkiestrę, "Quasi una fantasia" na wielką orkiestrę smyczkową, "Kleines Requiem fuer eine Polka" na fortepian i 13 instrumentów.