Zakupy to przyjemność, czy uciążliwy obowiązek? Nie ma wątpliwości, że to kobiety częściej zajmują się zaopatrywaniem domu. Naukowcy odkryli ostatnio kilka związanych z tym prawidłowości. Badacze przekonują na przykład, jak ważne jest przygotowanie listy zakupów...

REKLAMA

Lista zakupów pomaga dbać i o linię, i o portfel. Okazuje się, że jeśli już w domu zaplanujemy zakupy, jesteśmy potem w sklepie mniej podatni na pokusy kupienia na przykład kalorycznego deseru, zamiast sałatki warzywnej. Co więcej, jesteśmy skłonni wybierać na półce produkty najtańsze, a nie te, które w chwili zakupu wydają nam się najbardziej atrakcyjne.

Najnowszy numer "Journal of Consumer Research" publikuje szereg badań psychologicznych, które odsłaniają także kolejne tajemnice konsumentów. Okazuje się na przykład, że osoby przestrzegające diety są mniej odporne na pokusy zakupowe dotyczące innych niż żywność produktów. Wniosek, jeśli właśnie zaczynamy dietę, nie planujmy zakupów, bo wydamy na nie więcej.

Firmy, które reklamują swoje produkty powinny z kolei uważać, by nie przesadzić z pochwałami. Klienci zdecydowanie lepiej pamiętają, że coś zawiodło ich oczekiwania, niż to, że coś okazało się lepsze niż się spodziewali. Nie lubią czuć się zawiedzeni, więc jeśli jakiś produkt okaże się przereklamowany, nie dadzą mu drugiej szansy.