Badanie zlecone przez producenta klocków Lego pokazało, że otoczenie dzieci wpływa na utrwalanie szkodliwych stereotypów na temat podziałów płciowych, przez co, m.in. ponad 70 proc. chłopców uważa, że niektóre aktywności przeznaczone są wyłącznie dla jednej płci - poinformował w poniedziałek dziennik "The Guardian".

REKLAMA

Badanie przeprowadziła organizacja non profit Geena Davis Institute on Gender in Media z udziałem ok. 7 tys. dzieci w wieku od 6 do 14 lat oraz ich rodziców. Badani pochodzili z Chin, Czech, Japonii, Polski, Rosji, Wielkiej Brytanii i USA.

Okazało się, że 71 proc. chłopców obawiało się, że staną się obiektem żartów wśród rówieśników, jeśli będą się bawili "zabawkami dla dziewczyn". Taki sam lęk podzielało 42 procent dziewczynek. Co więcej, ten niepokój był obecny także u rodziców. Rodzice bardziej się obawiają, że to synowie, nie córki, będą wyśmiewani za bawienie się zabawkami utożsamianymi z płcią przeciwną - powiedziała Madeline Di Nonno, jedna z autorek badania.

Wynika z niego, że rodzice częściej zachęcają synów do uprawiania sportów i zadań z elementami nauki, technologii, inżynierii i matematyki, podczas gdy córki - do tańca i przebierania się czy pieczenia. To pokazuje, jak głęboko zakorzenione są uprzedzenia płciowe na całym świecie - powiedziała aktorka i aktywistka Geena Davis, założycielka organizacji, która przeprowadziła badania.

Lego nie oznacza zabawek dla chłopców i dziewczynek

Neurobiolożka prof. Gina Rippon zwróciła uwagę na asymetrię zależną od płci w zabawach dla dzieci. Zachęcamy dziewczynki do bawienia się "chłopięcymi" zabawkami, ale w drugą stronę to nie działa - wytłumaczyła.

Jej zdaniem to problem, ponieważ zabawki oferują "możliwość szkolenia umiejętności". Jeśli dziewczynki nie bawią się Lego ani innymi zabawkami związanymi z konstruowaniem, nie rozwijają umiejętności przestrzennych, które pomogą im w późniejszym życiu. Jeśli lalki są narzucane dziewczynkom, a nie chłopcom, chłopcy tracą szansę wykształcenia umiejętności wychowawczych - zaznaczyła.

Ankiety przeprowadzono na zlecenie Lego i opublikowano w poniedziałek, w ustanowiony przez ONZ Międzynarodowy Dzień Dziewczynek. Firma deklaruje, że produkowane przez nią zabawki są bardziej inkluzwyne i nie są ograniczane przez stereotypy dotyczące płci. Dlatego Lego nie oznacza już żadnego ze swoich produktów jako zabawka "dla dziewczynek" lub "dla chłopców".