Nie wiadomo, co było przyczyną awaryjnego lądowania samolotu Suchoj Superjet 100 na moskiewskim lotnisku Szeremietiewo. Według służb, zginęło 41 osób. Stan kilku rannych jest ciężki. Wśród ofiar śmiertelnych jest dwoje dzieci. Pilot maszyny, która miała lecieć z Moskwy do Murmańska, poprosił o zgodę na lądowanie z powodu problemów technicznych. Stało się to krótko po starcie, czyli około godz. 18 czasu lokalnego w niedzielę (godz. 17 w Polsce).

REKLAMA

At least 5 injured as Superjet-100 crash-lands, catches fire at major #Moscow airport reportshttps://t.co/hCxdF5LQsg pic.twitter.com/W0vUm6Ugsf

RT_com5 maja 2019

Prawdopodobnie w trakcie awaryjnego lądowania, zapaliły się silniki maszyny. Na filmach opublikowanych w internecie widać jak samolot kilka razy uderza w pas startowy.

Rosyjskie media podawały początkowo, powołując się m.in. na załogę samolotu, że w maszynę uderzył piorun, co miało spowodować usterkę techniczną.

Na pokładzie maszyny znajdowało się 78 osób.

Jak podają rosyjskie media, pasażerowie, którzy wydostali się z samolotu, zaczęli rozbiegać się w panice po pasie startowym, stąd problemy z oszacowaniem liczby ofiar.


, , - . . : Instagram/Mikkentosh pic.twitter.com/kBm9stk0CK

MBKhMedia5 maja 2019

Według załogi samolotu, po uderzeniu pioruna przestały działać systemy elektroniczne - między innymi autopilot. Podczas lądowania samolot miał dwukrotnie uderzyć w pas startowy. Najpierw podwoziem, a potem dziobem - wtedy pojawił się ogień w ogonie maszyny.

Na Szeremietiewo udał się minister transportu Rosji Jewgienij Ditrich. Linie Aerofłot, do których należał samolot, powołały sztab kryzysowy.

Sukhoi Superjet 100 . - pic.twitter.com/ETlzOHbUKw

dimsmirnov1755 maja 2019


Suchoj Superjet 100 (SSJ 100) to regionalny wąskokadłubowy samolot pasażerski, przeznaczony dla 98-108 pasażerów, z silnikiem SaM146. Według stanu na kwiecień 2019 roku wyprodukowano łącznie 186 samolotów tego typu. SSJ 100 był pierwszym rosyjskim samolotem pasażerskim powstałym po rozpadzie ZSRR i wielką nadzieją rosyjskiego przemysłu lotniczego.

W 2012 roku SSJ 100 rozbił się w Indonezji w trakcie lotu pokazowego. Zginęło wtedy 45 osób. Zdarzały się także inne incydenty przy użytkowaniu tych maszyn.

Jak poinformował w niedzielę koncern Suchoj, samolot, w którym doszło do niedzielnej tragedii, był w użytkowaniu od 2017 roku. Ostatni przegląd techniczny przeszedł na początku kwietnia.