461 urządzeń systemu CANARD zarejestrowało aż 324,5 tys. przypadków przekroczenia prędkości - wynika z najnowszych danych Głównego Inspektoratu Transportu Drogowego. Najwięcej wykroczeń odnotowano w stolicy. Sprawdź, gdzie kierowcy najczęściej łamią przepisy i jak działa system nadzoru nad ruchem drogowym w Polsce.
Polskie drogi są pod ścisłym nadzorem różnych urządzeń rejestrujących wykroczenia. Najpopularniejsze z nich to fotoradary stacjonarne, punktowe pomiary prędkości, odcinkowe pomiary prędkości oraz rejestratory przejazdu na czerwonym świetle. Za koordynację tego systemu odpowiada Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym (CANARD), działające w strukturach Głównego Inspektoratu Transportu Drogowego (GITD).
W pierwszym półroczu tego roku 461 fotoradarów systemu CANARD zarejestrowało 324,5 tys. przekroczeń dozwolonej prędkości. Najaktywniejszy okazał się fotoradar w Warszawie - w ciągu sześciu miesięcy zarejestrował on aż 5 631 naruszeń. Kolejne miejsca na niechlubnej liście zajęły urządzenia w Bieruniu (5 412) oraz w Łodzi (4 527).
Nie tylko pojedyncze fotoradary, ale i odcinkowe pomiary prędkości mocno pracowały w tym roku. 70 systemów odcinkowego pomiaru prędkości zarejestrowało aż 263,8 tys. przypadków przekroczenia dozwolonej prędkości. Najwięcej wykroczeń odnotowano na dolnośląskim odcinku autostrady A4 między Kostomłotami a Kątami Wrocławskimi - w pierwszych sześciu miesiącach 2025 roku urządzenie zanotowało 24 585 naruszeń.
Na kolejnych miejscach znalazły się systemy w Wyszkowie (21 689 przekroczeń), Katowicach na ul. Nikodema i Józefa Renców (18 665), na odcinku S14 Dobroń - Petrykozy w województwie łódzkim (12 003) oraz w Zabrzu przy al. Jana Nowaka-Jeziorańskiego (11 750).
Niepokojące statystyki dotyczą również przejazdów na czerwonym świetle. 49 systemów RedLight, monitorujących skrzyżowania, zarejestrowało w pierwszym półroczu tego roku 51,6 tys. takich wykroczeń. Najwięcej w Warszawie - na al. Krakowskiej, ul. Łopuszańskiej i ul. F. Hynka. Tam przekroczono sygnalizację aż 14 861 razy. Wysokie wyniki odnotowano także w Łodzi (3 119), Poznaniu (2 170), Krakowie (1 943) i Kielcach (1 786).
Systemy RedLight działają także na przejazdach kolejowo-drogowych. Pięć takich urządzeń zarejestrowało w pierwszym półroczu 4,2 tys. wykroczeń polegających na niezastosowaniu się do czerwonego sygnału świetlnego. Najwięcej przypadków odnotowano w Warszawie na ul. Cyrulików (1 703), we Wrocławiu na ul. Średzkiej (1 420) i ul. Szczecińskiej (655). W Radomsku w Łódzkiem system działa dopiero od lipca 2024 r., ale już w pierwszym półroczu 2025 r. zanotował 287 wykroczeń.
Najmniej wykroczeń na przejazdach kolejowo-drogowych zarejestrowano w Chełmcach - 163.