Polskie Koleje Linowe (PKL) nie dostały zgody Regionalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska na sztuczne śnieżenie stoków Kasprowego Wierchu w Tatrach, jednak jest możliwość modernizacji przestarzałej kolejki linowej w Kotle Goryczkowym. Modernizację tej kolejki sugeruje nawet Rada Naukowa Tatrzańskiego Parku Narodowego (TPN).

REKLAMA

Rada Naukowa TPN po zapoznaniu się z przedstawionymi dotychczas dokumentami oraz po szerokiej dyskusji sugeruje modernizację infrastruktury w ramach obecnego modelu funkcjonowania narciarstwa w Dolinie Goryczkowej - bez sztucznego dośnieżania - przekazała szefowa Działu Udostępniania TPN Magdalena Zwijacz-Kozica.

Postępowanie dotyczące wydania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach dla planowanej inwestycji na zboczach Kasprowego Wierchu nadal trwa w Urzędzie Miasta Zakopane. Jak przekazała rzeczniczka Regionalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska w Krakowie Ada Słodkowska Łabuzek, Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska uzgodnił możliwość realizacji przedsięwzięcia wykluczając rozbudowę inwestycji w zakresie sztucznego śnieżenia.

Konieczne dodatkowe ekspertyzy

Było to podyktowane przede wszystkim lokalizacją przedsięwzięcia w granicach Tatrzańskiego Parku Narodowego - terenu o najwyższym reżimie ochronnym, Obszaru Natura 2000 oraz enklawy wielu cennych i rzadkich gatunków zwierząt i roślin. Obecnie Inwestor zmodyfikował zakres wariantu wskazanego do realizacji i uzupełnił raport w tym zakresie. Obecnie Regionalny Dyrektor ponownie analizuje dokumentację, po czym wydane zostanie stosowne uzgodnienie - poinformowała rzeczniczka.

W toku jest postępowanie administracyjne polegające na ocenie oddziaływania przedsięwzięcia na środowisko mogące zakończyć się wydaniem decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach dla inwestycji związanej z modernizacją kolei krzesełkowej w Dolinie Goryczkowej.

Wciąż prowadzone są dodatkowe ekspertyzy przyrodnicze, geologiczne i technologiczne oraz analizowane są różne warianty, które dotyczą modernizacji kolei. W tej chwili trudno wskazywać ostateczne rozstrzygnięcie w tej sprawie związane zarówno z zakresem, jak i terminem modernizacji. Jednak z punktu widzenia zarówno PKL jak i narciarzy istotnym elementem związanym z uprawianiem narciarstwa na Kasprowym Wierchu jest dostępność infrastruktury spełniającej oczekiwania związane ze standardami bezpieczeństwa oraz komfortem podróży - przekazała rzeczniczka PKL Marta Grzywa.

Etapy modernizacji kolejki

Kolej krzesełkowa w Dolinie Goryczkowej powstała w 1969 roku i od tego czasu nieprzerwanie przewozi narciarzy korzystających z wyjątkowej w polskiej skali, ponad dwukilometrowej trasy o charakterze alpejskim. Dostosowanie przestarzałej kolejki do współczesnych wymogów narciarzy jest konieczne. Jak zwracają uwagę PKL, "niezbędna będzie gruntowna modernizacja kolei krzesełkowej w Dolinie Goryczkowej i zastąpienie jej w pełni nowoczesnym rozwiązaniem, które będzie nową jakością dla narciarzy".

Dotychczas PKL przeprowadził prace remontowe tej kolejki polegające na wymianie siedzisk na krzesełkach. Skorygowany został także kąt położenia elementów prowadzących linę na kilku podporach, aby zachować optymalny przebieg trasy kolei zgodny z obowiązującymi normami.

Kolej na przeciwległym stoku Kasprowego Wierchu - w Kotle Gąsienicowym została zmodernizowana już w 2000 roku, a kolej główna z Kuźnic na szczyt całkowity remont wraz z wymianą podpór lin nośnych i wymianą wagoników przeszła w 2007 r.

Kasprowy Wierch - "święta góra narciarzy"

To arena zawodów narciarskich już od 1910 roku. To właśnie na trasach Hali Goryczkowej 28 marca 1910 r. zorganizowany został I Międzynarodowy Dzień Narciarski. Na zboczach Kasprowego rozegrano też w 1920 r. I Mistrzostwa Polski w narciarstwie alpejskim, a także pierwszy nieoficjalny bieg zjazdowy.

By podtrzymać te narciarskie tradycje na Kasprowym Wierchu niezbędne jest zapewnienie możliwości modernizacji kolei krzesełkowej w Dolinie Goryczkowej w trwającym aktualnie postępowaniu administracyjnym i uzgodnienie jej zakresu odpowiadające oczekiwaniom wszystkich zainteresowanych stron - przekonuje Marta Grzywa.