Użytkownicy popularnej aplikacji mObywatel zgłaszają problemy z jej działaniem. Kłopoty pojawiły się w środę ok. godz. 9:00. Jak ustalili dziennikarze RMF FM, to skutek dużego cyberataku na rządowy System Rejestrów Państwowych.
W środę pojawiły się problemy z działaniem aplikacji mObywatel.
Po jej włączeniu wciąż istnieje możliwość korzystania z dodanych dokumentów (np. dowodu osobistego czy prawa jazdy), ale niedostępne są inne usługi.
Sygnał o awarii dostaliśmy na Gorącą linię RMF FM.
Problemy odnotował m.in. popularny portal raportujący o kłopotach technicznych w sieci Downdetector.
Dziennikarze RMF FM ustalili, że w środę miał miejsce cyberatak na rządowy System Rejestrów Państwowych.
To był tak zwany atak DDoS - Distributed Denial of Service.
Polegał on na tym, że nagle masa komputerów cybeprzestępców próbowała połączyć się z państwowymi systemami, całkowicie je zapychając.
Hakerzy - nie wiadomo jeszcze skąd - celowo uderzyli dzisiaj.
Dziś mamy bowiem ostatni dzień składania PIT-ów. Dziś też ostatni dzień składania wniosków o 800+ na nowy sezon, a także ostatni dzień zapisywania się na badania w programie Profilaktyka 40+.
Cyberprzestępcy chcieli ten moment wykorzystać, dołożyć swój ruch i wszystko sparaliżować.
Atak został jednak odparty. Nadal jednak mogą występować problemy ze sprawnym rozliczeniem podatków, skorzystaniem z aplikacji mObywatel i zarejestrowaniem samochodu.
Sprawą zajmuje się cyberpolicja i Agencja Bezpieczeństwa Wewnętrznego.
Aplikacja mObywatel to oficjalna, bezpłatna aplikacja mobilna wydana przez polski rząd, która umożliwia obywatelom dostęp do cyfrowych wersji dokumentów oraz usług administracji publicznej. Dzięki niej użytkownicy mogą m.in.:
- okazywać cyfrowy dowód osobisty (mDowód),
- korzystać z cyfrowego prawa jazdy,
- mieć dostęp do dowodu rejestracyjnego pojazdu i polisy OC,
- sprawdzać swoje dane w rejestrach państwowych,
- korzystać z innych usług, takich jak eRecepta czy mLegitymacja szkolna/studencka.
Aplikacja jest dostępna na systemy Android i iOS. Jej celem jest ułatwienie obywatelom załatwiania spraw urzędowych oraz zwiększenie wygody i bezpieczeństwa korzystania z dokumentów tożsamości w formie cyfrowej.