Największe sklepy internetowe zanotowały już większy ruch na swoich stronach. Oznacza to, że wielkimi krokami zbliża się szał świątecznych zakupów. Jak nie dać się oszukać? Specjalnie dla Was zebraliśmy najważniejsze rady!
Zanim zdecydujesz się na zakup danej rzeczy, sprawdź informacje o sprzedawcy. W Internecie można bez problemu znaleźć rankingi, czy opinie o sklepach i o osobach prywatnych (dotyczy aukcji). Niestety, najczęściej konsumenci robią to dopiero po zakupach - mówi Jagoda Urbańska, miejski rzecznik praw konsumenta w Olsztynie. Zachęcam, aby poświęcić trochę czasu na zorientowanie się, czy sprzedawca jest wiarygodny, czy podał wszystkie dane, czy można się z nim łatwo skontaktować. Każdy powinien posiadać prawdziwy adres i najlepiej telefon komórkowy - dodaje. Podczas rozmowy ze sprzedającym upewnij się, że otrzymasz dowód zakupu - paragon albo fakturę.
Warto pamiętać, że zawsze możemy zwrócić nieużywany, zakupiony przez internet przedmiot bez podania przyczyny. Mamy na to 10 dni. W tym terminie wystarczy pisemnie powiadomić sprzedawcę i w ciągu 14 dni odesłać towar. Prawo to wynika z ustawy i nie można go wyłączyć żadnym regulaminem sklepu.
W przypadku zakupów w serwisach aukcyjnych nie mamy - niestety - prawa ustawowego do zwrotu w terminie 10 dni. Jeżeli jednak kupujemy od przedsiębiorcy, a nie osoby prywatnej, możemy w pełni korzystać z reklamacji. Jeżeli podczas zakupów zostaniemy oszukani, od razu powinniśmy powiadomić o tym właściciela serwisu. Możemy również zgłosić to policji, która posiada specjalną komórkę do przestępstw internetowych.
Na popularne ostatnio zakupy grupowe powinniśmy szczególnie uważać. Sprzedawcy często sprowadzają dany produkt spoza Unii Europejskiej. Zdarza się wtedy, że kupujący ponosi niemałe koszty oclenia. Zanim więc podejmiemy decyzje o zakupach grupowych, dokładnie zapoznajmy się z ofertą.