"Pacjenci nie skorzystają w maju z całodobowej infolinii NFZ. Nie udało nam się zrealizować obietnicy" - przyznaje w rozmowie z RMF FM minister zdrowia Łukasz Szumowski. Przypomnijmy: na początku lutego szef resortu zdrowia zapowiedział w Porannej rozmowie w RMF FM, że "za trzy miesiące powinniśmy mieć całodobową infolinię NFZ, gdzie o 01:30 w nocy, jak się obudzimy z potężnym bólem głowy, to możemy się dowiedzieć, gdzie pójść".

REKLAMA

Na dziś realny termin uruchomienia całodobowej infolinii to dopiero wrzesień.

Łukasz Szumowski przyznaje wprost, że nie dotrzymał deklaracji, którą złożył w studiu RMF FM.

Twoja przeglądarka nie obsługuje standardu HTML5 dla video

Szumowski: Infolinia NFZ działa od 8:00 do 16:00. Można się tam dowiedzieć, gdzie jest najbliższa nocna pomoc lekarska

Firmy, które zgłosiły się do przetargu, zaproponowały oferty daleko przekraczające to, co NFZ zgłosił. Musieliśmy powtórzyć przetarg, to wydłuża czas realizacji projektu o kolejne 2-3 miesiące - przyznaje teraz szef resortu zdrowia w rozmowie z dziennikarzem RMF FM Michałem Dobrołowiczem.

Chcemy, żeby ten ważny projekt zakończył się sukcesem, żeby pacjenci mogli sprawnie z niego korzystać - zapewnia.

A potrzeby są duże, z każdym miesiącem telefonów przybywa. Teraz bowiem pacjenci mogą korzystać z infolinii - numer to: 800 190 590 - tylko od poniedziałku do piątku i tylko od 08:00 do 16:00. Jak dowiedział się Michał Dobrołowicz w centrali NFZ, każdego dnia pod numer infolinii dzwonią średnio trzy tysiące ludzi.

Najczęściej pojawiające się obecnie pytania na Telefonicznej Informacji Pacjenta dotyczą:

  • danych teleadresowych placówek medycznych i gabinetów mających umowę z NFZ, terminów oczekiwania do poradni specjalistycznych,
  • zasad udzielania świadczeń i funkcjonowania systemu powszechnego ubezpieczenia zdrowotnego,
  • zasad koordynacji systemów zabezpieczenia zdrowotnego w krajach Unii Europejskiej, w tym EKUZ,
  • możliwości zawarcia umowy o dobrowolne ubezpieczenie zdrowotne.

Od początku działania Telefonicznej Informacji Pacjenta, tj. od 13 listopada 2018 roku, przeprowadzono już około 330 tysięcy rozmów, czyli miesięcznie średnio około 60 tysięcy, a dziennie właśnie około 3 tysięcy.

Średni czas rozmowy to mniej więcej 3 minuty.

Największe zainteresowanie infolinią pracownicy NFZ obserwują od poniedziałku do środy - w czwartek i piątek widoczne są spadki. W ciągu dnia najwięcej telefonów odbieranych jest w godzinach 09:00-12:00.