Łódzki oddział Narodowego Funduszu Zdrowia sprawdzi, dlaczego dwie infolinie podają różny czas oczekiwania na wizytę do endokrynologa w mieście. Reporterka RMF FM Agnieszka Wyderka, wcielając się w rolę pacjentki, na pierwszej infolinii usłyszała, że najbliższe terminy to styczeń i czerwiec przyszłego roku, a na drugiej infolinii – połowa kwietnia i czerwiec tego roku.
W tej sytuacji NFZ w Łodzi poprosi o nagrania z ogólnej infolinii dla pacjentów, czyli tej, która podała dłuższe terminy. To ma pozwolić na ustalenie, dlaczego udzielono nierzetelnych, rozbieżnych informacji.
Fundusz tłumaczy, że weryfikuje na bieżąco informacje o długość kolejek oczekujących, zgłaszane przez świadczeniodawców, a konsultanci obydwu infolinii NFZ powinni posługiwać się tą samą wyszukiwarką kolejkową. Takie wyjaśnienia niestety nie tłumaczą rozbieżności w terminach i dlatego, pacjentom pozostaje sprawdzać wiadomości z infolinii NFZ bezpośrednio w przychodniach. Można to zrobić telefonicznie, a numer telefonu powinien podać pracownik infolinii funduszu.
Twoja przeglądarka nie obsługuje standardu HTML5 dla audio
Dziennikarka RMF FM zadzwoniła najpierw na ogólną informację telefoniczną dla pacjentów. Konsultantka podała: Wolny termin, to jest Łódź Bałuty i tutaj mam pierwszy wolny termin na styczeń 2016 roku. Ewentualnie Łódź Śródmieście i tutaj jest termin pierwszy, wolny na czerwiec 2016.
Twoja przeglądarka nie obsługuje standardu HTML5 dla audio
Natomiast na infolinii kolejkowej (zajmującej się tylko udzielaniem informacji na temat czasu oczekiwania do lekarzy) powiało optymizmem: Najszybszy termin widzę na ul. Sterlinga: to w połowie kwietnia tego roku - takie informacje zgłosili (zgłosiły władze przychodni, bo sami podają dane do NFZ co tydzień - przyp. red.). Może też być na Al. Piłsudskiego i tam jest czerwiec (też tego roku - przyp. red.).
obie infolinie posługują się tą samą wyszukiwarką kolejkową dostępną na stronie NFZ. Są zobowiązane udzielać informacji tylko na tej podstawie.
Poprosimy osoby odpowiedzialne za nową infolinię o przedstawienie nagrań rozmów telefonicznych, aby ustalić dlaczego udzielono Pani nierzetelnych informacji.
Dane sprawozdawane nam przez świadczeniodawców są na bieżąco przez nas sprawdzane, a świadczeniodawcy, którzy nie podają tych danych na czas lub podają informacje niezgodne z rzeczywistością są dyscyplinowani.
Wcześniej nie mieliśmy skarg na prace naszej infolinii, zapewniam i Panią, i słuchaczy, że dołożymy starań, aby udzielano pacjentom rzetelnych informacji.
Anna Leder rzecznik prasowy ŁOW NFZ
(mn)