"Zleciliśmy pilne kontrole w tego typu działalności gospodarczej na terenie Koszalina. Wiem, że są przypadki zaprzestania jej w dniu dzisiejszym" - poinformował wojewoda zachodniopomorski Tomasz Hinc na konferencji prasowej zwołanej po tym, jak w piątek wieczorem w Koszalinie w tzw. escape roomie wybuchł pożar. Zginęło pięć młodych osób.

REKLAMA

Ustalane są okoliczności zdarzenia, jego przyczyny. Równolegle zleciliśmy pilne kontrole w tego typu działalności gospodarczej na terenie Koszalina. Wiem, że są przypadki zaprzestania tego typu działalności w dniu dzisiejszym - poinformował Hinc.

Wojewoda złożył kondolencje rodzinom i bliskim ofiar. Zapewnił, że "rodziny są zaopiekowane, służby wezwane przez Powiatowe Centrum Zarządzania Kryzysowego działają".

Zaapelował o uszanowanie sytuacji rodzin.

W sobotę planowany jest przyjazd do Koszalina komendanta głównego PSP gen. Brygadiera Leszka Suskiego.

Po tragedii w Koszalinie PSP ju dzi skontrolowaa drugi z escape roomw funkcjonujcy w tym miecie. Wydana zostaa decyzja o zaprzestaniu dziaalnoci. PSP chce dokadnie sprawdzi wszystkie dokumenty i moliwoci ewakuacji. Jutro podobne kontrole rusz w caym kraju. @RMF24pl

ka_uga4 stycznia 2019

"Escape roomy", czyli "pokoje zagadek" to popularna od kilku lat forma spędzania czasu, zwłaszcza młodzieży. Według serwisu lockme.pl w Polce działają obecnie 364 firmy, będące właścicielami 1027 pokoi. Najwięcej pokoi jest w Warszawie - 122. W Koszalinie funkcjonuje 8 takich pokojów.

"Escape room" wywodzi się z gier komputerowych, w których użytkownik miał za zadanie uciec z zamkniętego pomieszczenia po rozwiązaniu wszystkich zagadek i rebusów. Później grę postanowiono przenieść z wirtualnej rzeczywistości do tej prawdziwej. Pierwszy "realny" escape room powstał w 2007 roku w Japonii. Do Europy zabawa dotarła przed ośmioma laty - pierwszy "pokój zagadek" powstał na Węgrzech w 2011 roku.

Escape room, jak można przeczytać na portalu lockme.pl, wymaga przede wszystkim współpracy w grupie, ponieważ tylko sprawny zespół jest w stanie wyjść z pokoju przed ustalonym limitem czasowym, który wynosi zwykle od 45 do 90 minut. W tym czasie gracze zapoznają się ze scenariuszem i pokojem pełnym różnych rekwizytów; ich zadaniem jest rozwiązywanie zagadek i branie udziału w innych mini grach, które pozwalają zrealizować cel ostateczny - ucieczkę.

opracowanie: