W piątek doszło do wstępnego porozumienia między kontrolerami lotów a władzami Polskiej Agencji Żeglugi Powietrznej. Trwające od kilku tygodni negocjacje dobiegły końca.

REKLAMA

Obie strony uzgodniły regulamin wynagradzania i tzw. aneks do regulaminu pracy. Kontrolerzy uzyskali zapewnienie o ograniczeniu do minimum liczby nadgodzin i zlikwidowaniu uznaniowości w określaniu wynagrodzeń.

Z kolei przedstawiciele Polskiej Agencji Żeglugi Powietrznej osiągnęli porozumienie w sprawie wzrostu przyznawanych kontrolerom dodatków. Zmniejszone też zostały różnice w poziomach przychodów kontrolerów nie tylko w Warszawie, ale w całym kraju.

Bdzie latane - take po 10 lipca.Jest porozumienie kontrolerw lotw z wadzami PAP. Teraz 30 dni na zaakceptowanie go przez wszystkie zwizki dziaajce w Agencji i po 10 lipca podpisanie nowych umw o prac, na uzgodnionych wanie warunkach.https://t.co/EsO27DVitw pic.twitter.com/pU0Pc9lDRT

TomaszSkory27 maja 2022

Szczegóły porozumienia ograniczają liczbę nadgodzin do 150 rocznie i precyzują, że przekroczenie dobowej normy czasu pracy może nastąpić wyłącznie za zgodą danego pracownika, o ile nie wynika z wydarzeń, których nie dało się przewidzieć przed rozpoczęciem dyżuru.

Porozumienie zamyka spór, który na początku maja doprowadził niemal do zamknięcia nieba nad Polską. Teraz jego treść powinny zaakceptować wszystkie związki działające w PAŻP.

Spór o wynagrodzenia i czas pracy

Negocjacje kierownictwa Polskiej Agencji Żeglugi Powietrznej (PAŻP) z przedstawicielami Związku Zawodowego Kontrolerów Ruchu Lotniczego (ZZ KRL) dotyczące m.in. bezpieczeństwa, regulaminu pracy oraz regulaminu wynagradzania trwały od kilku tygodni.

Szef Ministerstwa Infrastruktury Andrzej Adamczyk informował niedawno, że strona społeczna zgłosiła 24 postulaty odnoszące się do kwestii bezpieczeństwa ruchu lotniczego.

Wszystkie są parafowane i uzgodnione. Zatem wyzwania negocjacyjne, przed jakimi obecnie stoimy, nie dotyczą już spraw bezpieczeństwa, które - jak wszyscy się zgadzamy - nie ma ceny. Obecnie negocjujemy właściwie wyłącznie kwestie wynagrodzeń i czasu pracy. I dyskutujemy nad oczekiwaniami kontrolerów, które dotyczą znacznego zwiększenia ich pensji - mówił pod koniec kwietnia Adamczyk.

Przypomniał, że kwestie nowego regulaminu wynagradzania w PAŻP, wprowadzone przez poprzednie kierownictwo Polskiej Agencji Żeglugi Powietrznej, "stały się bezpośrednim zarzewiem obecnie trwającego konfliktu".