Dziś przypadają 25. urodziny warszawskiego metra. 15 kwietnia 1983 roku wbito pierwszy pal na budowie obecnej, pierwszej linii metra. Mało kto wie, że dwa kilkusetmetrowe tunele powstały jednak już w latach pięćdziesiątych, na prawym brzegu Wisły.

REKLAMA

Wobec istnienia podziemnej rzeki miała zostać zastosowana metoda zamrażania gruntu. Wysiłek budowniczych miał sprawić, że w ciągu czterech lat pierwsze pociągi pomkną z Żoliborza do Śródmieścia i na Pragę:

Twoja przeglądarka nie obsługuje standardu HTML5 dla audio

Tak się jednak nie stało, budowę przerwano po kilku latach. Zostały fragmenty tuneli, do których mogą wejść tylko nieliczni. Udało się to naszemu reporterowi Pawłowi Świądrowi:

Twoja przeglądarka nie obsługuje standardu HTML5 dla audio

Metro ma jednak nie tylko długą i „kretą” historię, ale i świetlaną przyszłość. Koniec budowy pierwszej linii metra zaplanowano na sierpień tego roku, jednocześnie powstają trzy ostatnie stacje. W przyszłym roku ma ruszyć budowa centralnego odcinka drugiej linii.

Według projektantów, ściany stacji mają pokryć monitory, które będą wyświetlały przesuwające się obrazy, na przykład z powierzchni ziemi. Niestety, jest mało realne, że ten odcinek będzie gotowy przed mistrzostwami Euro 2012.