Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad ogłosiła dzisiaj ostatni przetarg na autostrady z programu do roku 2012. Chodzi o ponad 40-kilometrowy odcinek A4 na Podkarpaciu. Po roku 2013 powstanie już tylko A2 z Warszawy do wschodniej granicy i to będzie koniec budowy autostrad w Polsce.

Urzędnicy obiecują jednak, że nie będą się bawić ołówkami, patrząc na drogową mapę. Przed Euro muszą jeszcze wybudować trasy ekspresowe. W ambitnych planach przed 2012 rokiem są S3 ze Świnoujścia do południowej granicy; S5 łącząca autostrady A1 z A2 oraz drogi S7 oraz S8.

Już teraz ruszają przygotowania do budowy kolejnych tras ekspresowych: Tak, aby rok 2013 nie był rokiem, kiedy powiemy, co chcemy budować. Tylko rok 2013 był momentem, kiedy powiemy „Tak. Te budowy ruszają w tym roku”. Żeby jednak ruszyły trzeba czterech lat przygotowań - tłumaczy wiceszef Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad Tomasz Rudnicki.

Pełna sieć tras ekspresowych powinna być gotowa w roku 2020. Wtedy GDDKiA zamiast na budowy, będzie wydawać pieniądze na utrzymanie i zarządzanie drogami.