Awaria sparaliżowała urzędy w całej Polsce. Systemy odzyskują już sprawność

Wtorek, 12 czerwca 2018 (14:07)
Aktualizacja: Wtorek, 12 czerwca 2018 (14:27)

​Można już rejestrować samochody, składać wnioski o dowód osobisty i zameldować się. Udało się usunąć wielką awarię systemu rejestrów państwowych - poinformowało Ministerstwo Cyfryzacji.

Jeśli chcemy załatwić sprawę bezpośrednio w urzędzie - możemy już to zrobić.

Dopiero po godzinie 14 udało się także przywrócić sprawność serwisu obywatel.gov.pl, który jest bramą do rządowych e-usług. Serwis pozwala na załatwienie wielu spraw urzędowych bez wychodzenia z domu.

Urzędy obsługują już interesantów

Urzędy w całym kraju jeszcze przed godziną 14:00 zaczęły ponownie obsługiwać interesantów. Zaczęliśmy się włączać i faktycznie wszystkie procesy, które my obsługujemy, po prostu ruszyły - potwierdziła Agnieszka Wrońska, naczelnik wydziału komunikacji na warszawskim Mokotowie.

Jak na razie resort cyfryzacji oraz Centralny Ośrodek Informatyki nie potrafią wyjaśnić, na czym polegała awaria.

Państwowe serwisy przestały działać we wtorek około godziny 8 rano.

Skupialiśmy się na podniesieniu systemów. Potem dogłębnie wyjaśnimy powody awarii - zapewnił rzecznik ministerstwa.

Do czego służą serwisy, które dotknęła awaria?

System Rejestrów Państwowych łączy w sobie bazy PESEL, bazy dowodów osobistych i aktów stanu cywilnego.

e-PUAP (elektroniczna Platforma Usług Administracji Publicznej) to ogólnopolska platforma teleinformatyczna, która umożliwia komunikację obywateli i przedsiębiorców z podmiotami publicznymi. Pozwala też komunikować się podmiotom administracji publicznej pomiędzy sobą.

Z kolei obywatel.gov.pl to serwis z informacjami o usługach, które państwo świadczy obywatelom.


(ł)

Artykuł pochodzi z kategorii: Polska

Mariusz Piekarski

RMF FM/PAP