Będzie szybciej, nowocześniej, piękniej i bezpieczniej. Na Euro 2012 pasażerowie mają pomknąć zmodernizowaną kolejką SKM. Ma też powstać nowa Trójmiejska Kolej Metropolitarna. Problem tylko w tym, że wciąż nie wiadomo, co z finansową stroną tej inwestycji.

REKLAMA

Szybka Kolej Miejska między Gdańskiem a Gdynią

Przed EURO 2012 mają być zmodernizowane wszystkie przystanki. Zainstalowany ma być na nich monitoring połączony z systemem dyspozytorskim. Ma powstać nowoczesny system informacyjny dla pasażerów. Perony będą wyposażone w ekrany LCD, z których będzie można uzyskać wszelkie potrzebne i szczegółowe informacje. System ma działać w kilku językach. Linia SKM ma zostać wydłużona o 2,5 km. Dzięki temu na wysokości Urzędu Marszałkowskiego zostanie uruchomiony nowy przystanek – Gdańsk Śródmieście. Zmodernizowany ma być także tabor kolejowy. SKM chce zakupić 25 nowoczesnych składów, które mają usprawnić i przyspieszyć ruch pasażerów m.in. zwiększając tempo przesiadania się poprzez większą liczbę drzwi w kolejkach. 35 pociągów ma przejść modernizację. W planach jest też Dyspozytorskie Centrum Sterowania. Ma być zlokalizowane w Gdyni. Jeden z najnowocześniejszych systemów komputerowych ma pomóc SKM w zarządzaniu ruchem na całej trasie kolei.

Trójmiejska Kolej Metropolitarna ma połączyć lotnisko w Rębiechowie z Gdańskiem i Gdynią. Władze założyły, że powstawać będzie w trzech etapach. W pierwszym uruchomione zostanie połączenie między Gdańskiem Wrzeszczem a Portem Lotniczym im. Lecha Wałęsy. Druga nitka poprowadzi z Rębiechowa do gdańskiego Pogórza. Nie wiadomo jednak jak będzie z finansowaniem inwestycji. O pieniądze na ten cel samorządy będą się dopiero ubiegać w standardowej procedurze konkursowej w programie Infrastruktura i Środowisko. Do pokrycia kosztów trzeciej części inwestycji, która usprawni transport regionalny, zobowiązał się Urząd Marszałkowski. Oprócz tego należy zmodernizować trasę z Kokoszek do Kartuz i wybudować stację przesiadkową w Nowym Glinczu, która umożliwi wymianę pasażerów jadących do Kartuz i Kościerzyny. Kolej ma być ukończona na kilka miesięcy przed Euro 2012, ale tylko w wypadku, gdy inwestycja nie napotka na żadne, nawet najmniejsze problemy.